انتخابات نباید قربانی صلح شود

معاون دوم ریاست جمهوری بر برگزاری انتخابات و تامین صلح بر مبنای قانون اساسی تاکید کرد و گفت که نباید انتخابات به بهانه صلح به تعویق بیافتد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امروز (۲۲حوت) از بیست و چهارمین سالیاد شهادت شهید وحدت ملی، استاد عبدالعلی مزاری در ارگ ریاست جمهوری گرامی داشت شد.

سرور دانش در این مراسم بیان داشت که اگر انتخابات به بهانه صلح به عقب زده شود، روند دولت متوقف خواهد شد و صلح هم در آن صورت جنگ را نمی تواند در کشور حل کند و با توقف انتخابات، کشور یک بار دیگر به عقب رفته و دستاوردهای ۱۷ ساله نابود خواهد شد.

معاون دوم ریاست جمهوری همچنان افزود که شهید مزاری انتخابات را یگانه راه حل بحران در کشور می دانست و تاکید داشت که دولت ملی در افغانستان باید عدالت محور باشد.
به باور دانش، شهید مزاری عامل اصلی ادامه جنگ را در کشور سیاست حذف و انحصار طلبی می‌ دانست و می‌ گفت که جنگ زمانی به پایان می‌ رسد که سیاست حذف از کشور برداشته شود.

دانش خاطر نشان کرد که حزب وحدت به رهبری شهید مزاری در اوج ادامه جنگ، طرح انتخابات را تهیه کرد و متن آن در سال ۱۳۶۹ در شماره اول ماهنامه میثاق وحدت نشر کرد و ترجمه انگلیسی این طرح در همان سال به سازمان ملل هم فرستاده شد.

در عین حال، معاون ریاست جمهور طرح «تفکر سیاسی مزاری» را به مردم و دانش آموختگان کشور پیشنهاد کرد.

از سویی هم، رئیس جمهور غنی با استقبال از تفکر سیاسی مزاری گفت که شهید مزاری در برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه تأکید داشت و حالا باید این هدف شهید وحدت ملی عملی شود.

غنی اظهار داشت «از همه هموطنان تقاضا دارم برای برگزاری انتخابات سالم سهم بگیرند. هرکس که شهید وحدت ملی را قدر می‌ نماید، با سهم‌ گیری در انتخابات، رسالت خویش را به انجام برساند. هر کس که شهید وحدت ملی را قدر می گذارد، باید انگشت اش با دادن رای رنگین باشد».

رئیس جمهور در ادامه سخنانش افزود که حکومت آماده است در قسمت بازسازی مصلی شهید مزاری نیز همکاری می کند و مناطق مرکزی (هزاره جات) را از زندان جغرافیایی بیرون ساخته و آن را به قلب تپنده‌ افغانستان مبدل خواهد کرد.

همچنین داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه در سخنرانی اش در این مراسم با اشاره به توافق روی پیش نویس توافقنامه صلح میان طالبان مسلح و زلمی خلیل زاد در قطر گفت اینکه طالبان موافقت کرده‌ اند که دیگر از گروه‌ های تروریستی حمایت نمی‌ کند و رابطه خود را با داعش و القاعده قطع می ‌کند، خبر خوبی است و یک قسمت از مشکلات کشور نیز حل می شود.

عبدالله همچنان اظهار داشت که اگر طالبان برای رسیدن به اهداف شان از مسئله صلح استفاده می کنند به جای نمی رسند و این گروه با تعاملی که ایجاد کرده‌ اند از یک طرف جنگ و ناامنی را در افغانستان دامن می‌ زند و از طرف دیگر اهدافی را در کشور خودشان نیز دنبال می‌ کند.

عبدالله تاکید کرد «در مورد دو بحث مهم صلح و انتخابات؛ صلح پایدار به معنای زیر سوال بردن روند انتخابات و یا اینکه انتخابات خوب برگزار نشود، نیست.»

در همین حال عبدالرئوف ابراهیمی، رئیس مجلس نمایندگان در سخنرانی امروزش خواستار افتتاح شورای ملی از سوی رئیس جمهور شد.

ابراهیمی گفت که رخصتی‌ های زمستانی اعضای شورای ملی به پایان رسیده است و بنابر اهمیت کار، با وجودیکه نتایج انتخابات ۲۸ میزان هنوز اعلام نشده، شورای ملی باید افتتاح شود تا انجام امور قانون گذاری در کشور مطابق قانون اساسی به پیش برده شود.

ارگ ریاست جمهوری در حالی از بیست و چهارمین سالیاد شهادت شهید وحدت ملی استاد عبدالعلی مزاری یادبود به عمل می آورد که هفته گذشته مراسم مشابه در مصلی شهید مزاری هدف حمله راکتی قرار گرفت که بیش از صد کشته و زخمی برجا گذاشت.

خبرهای مرتبط:

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *