انتخابات افغانستان بی طرف و شفاف برگزار خواهد شد

یک نهاد پژوهشی امریکایی موسوم به گلفیوم آسوشیتس به همکاری نهاد افغانی AIRC آماری را درباره میزان حمایت رای دهندگان از نامزدهای مختلف انتخابات ریاست جمهوری ۱۶ حمل ۱۳۹۳ منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه؛ به نقل از بی بی سی فارسی، بر اساس یک نظرسنجی تازه در افغانستان، بیشتر افراد به این باورند که انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بی‌طرف و شفاف برگزار خواهد شد و آرای‌شان محرم خواهد ماند.
در این نظرسنجی، نهاد پژوهشی آمریکایی موسوم به گلفیوم آسوشیتس به همکاری نهاد افغانیAIRC ، با حدود ۲۲۰۰ تن در ۳۴ ولایت افغانستان مصاحبه کرده است.
پامیلا هنتر، از مسئولان این نهاد به بی بی سی گفت: ۷۷ درصد پاسخ مصاحبه شوندگان مطمئن هستند که انتخابات به صورت شفاف و بی‌طرفانه برگزار خواهد شد و ۸۹ درصد دیگر گفته‎اند که آرای آنها محرم خواهد ماند.
این نهاد پژوهشی، آماری را نیز درباره میزان حمایت رای دهندگان از نامزدهای مختلف انتخابات ریاست جمهوری ۱۶ حمل ۱۳۹۳ منتشر کرده است.
خانم هنتر همچنین گفت: ۸۹ درصد مصاحبه شوندگان در این نظرسنجی به نامزدی که سابقه فساد اداری دارد و ۷۸ درصد دیگر گفته‎اند به نامزدی که ناقض حقوق بشر هست، رای نخواهند داد.
پیملا هنتر افزود: هدف این نظرسنجی این است که در مورد سلیقه رای‌دهندگان احتمالی، تمایل شرکت در انتخابات و گرایش آنها نسبت به نامزدان بیشتر بدانیم و اطلاعات بیشتری را در دسترس مردم قرار دهیم.

او همچنین گفت: به نظر ما این نظرسنجی به نامزدان کمک می‎کند تا در مورد خواسته‌ها و نگرانی‌های که نزد رای‌دهندگان احتمالی اهمیت دارند، آگاه شوند.
این چهارمین نظرسنجی است که پس از اعلام فهرست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌شود، در نظرسنجی پیش از این از سوی نهاد “کلیک دموکراسی بین الملل” انجام شد، ۸۵ درصد مصاحبه‎شوندگان گفتند که علاقه‌مندند که در انتخابات شرکت کنند.
در بیشتر نظرسنجی‌ها ناآرامی بزرگترین تهدید در برابر انتخابات آینده دانسته شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *