امیر اسماعیل خان : آمریکایی‌ها باید این کشور (افغانستان) را ترک کنند

امیر اسماعیل خان یکی از رهبران جهادی حوزه غرب خواهان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شده، وزیر سابق انرژی و آب افغانستان در گفتگو با یکی از رسانه‌ها گفته است که در صورت روی کار آمدن دولتی مشروع‌تر که از پشتوانه مردمی برخوردار است، طالبان نیز در کنار مردم قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزای خاورمیانه، امیر اسماعیل خان وزیر سابق آب و انرژی افغانستان و از رهبران برجسته جهادی در غرب افغانستان خواستار خروج نظامیان خارجی از افغانستان شد.

وی در گفت‌وگو با «رادیو آزادی» گفته است که آمریکایی‌ها باید این کشور را ترک کنند، صلح و امنیت در افغانستان تنها در صورتی برقرار می‌شود که یک دولت مشروع با حمایت اکثر مردم از طریق انتخابات و یا «لویه جرگه» به قدرت برسد.

اسماعیل خان با اشاره به حکومت وحدت ملی افغانستان تصریح کرد که صلح و ثبات در این کشور نمی‌تواند بر ارتش‌های خارجی متکی باشد.

این رهبر جهادی افغانستان افزود: اگر نظامیان خارجی می‌خواهند در این کشور برای چند دهه و یا حتی چند قرن بمانند و دولت موافق خود را در قدرت نگه دارند، هیچگاه صلح و امنیت در افغانستان برقرار نخواهد شد. آزادی، استقلال و دین مانند خون در رگ‌های مردم ماست.

وی با قبول اینکه خروج کامل نظامیان خارجی ممکن است مشکلاتی را بوجود آورد، اظهار کرد که دولتی مشروع‌تر از دولت کنونی قادر خواهد شد تا مقابل طالبان بایستد.

اسماعیل خان تصریح کرد که در چنین شرایطی «طالبان گزینه دیگری جز قرار گرفتن در کنار مردم نخواهد داشت».

طالبان بارها تاکید کرده است که در صورت حضور نظامیان خارجی در افغانستان حاضر به گفت‌وگو برای صلح نخواهد شد و اسماعیل خان نیز پیشنهاد کرد که مجاهدان سابق می‌توانند خلا بوجود آمده را پس از خروج نظامیان خارجی پر کنند.

این رهبر سابق جهادی بر ایجاد دولتی جدید پیش از پایان زمان دولت کنونی تاکید کرد و گفت که ما به برگزاری انتخابات جدید و دولت موقت نیاز داریم.

این در حالیست که حامد کرزی رییس جمهور پشین افغانستان هم خواستار دایر کردن لویه جرگه است.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *