امنیت خبرنگاران، مسئله ای که وجود ندارد

c6c660ac2df9143e5100d8251522dde5_XLخبرنگار و خبرنگاری و در کل، رسانه به عنوان ستون پنجم جامعه مطرح بوده و نقش مهمی در تمام کشورهای دنیا به ویژه افغانستان دارد.

رسانه ها بعد از سقوط طالبان در کشور، رشد قابل توجهی داشته و در سطح کشورهای منطقه نیز از آمار بالایی برخوردار شده و در تمام بخش های رسانه ای این رشد دیده می شود.

اما در کنار این موارد، نکته ای که در زمینه رسانه ها در کشور مورد توجه نبوده و تا حال تامین نشده است، امنیت آنها بوده است که مسئله مهم در آزادی بیان است.

در کشوری مانند افغانستان که رسانه ها در شرایط جنگ به سر می برند، این امر هیچ وقت تامین نشده و خبرنگاران در سخت ترین شرایط وظیفه خود را انجام داده اند.

در سال های گذشته شاهد قتل، ترور و یا کشته شدن خبرنگاران در انفجارها و انتحارها بوده ایم، اما شام دیروز یکی از عظیم ترین حمله بر جامعه خبرنگاری و رسانه ای در کشور شاهد بودیم.

موتر حامل کارمندان بخش دوبله و تولید طلوع که شمار زیادی از آنها برای شبکه «فارسی ون» که در شهر دوبی فعالیت دارد، کار می کردند، هدف حمله انتحاری قرار گرفت.

گزارش های ابتدایی نشان می دهد که در این حمله، هفت کارمند طلوع کشته و بیش از ۲۰ تن دیگر زخم برداشت.

هرچند که بعد از سقوط شهر کندز به دست طالبان و واپس گیری آن، شبکه ها تلویزیونی طلوع و یک از سوی طالبان مورد تهدید قرار گرفته و هشدار گرفته بودند؛ اما در این حمله، کارمندانی مورد حمله قرار گرفتند که هیچ نقشی در خبر نداشته اند.

صدیق الله توحیدی، مسوول نهاد حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان یا نی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه این حمله را «حمله بر رسانه و آزادی بیان» عنوان داشت.

به گفته وی، این کار باعث نمی شود که رسانه ها اصالت و رسالت خود را از دست داده و از آن روی گردان شوند، بلکه اتحاد آنها را بیشتر از پیش می سازد.

توحیدی خاطرنشان ساخت که کارمندانی مورد حمله قرار گرفتند که تنها در بخش دوبله و تولید کار کرده و شمار زیادی شان نیز برای فارسی ون فعالیت داشتند که هیچ کدام از محصولات آنها در افغانستان نشرات ندارد.

وی با تاکید بر اینکه همه شهروند افغانستان هستند؛ تاکید کرد که کارمند رسانه در داخل کشوری به نام افغانستان و شهروند این کشور، همه جزئی از جامعه رسانه ای کشور هستند و تامین امنیت آنها امری لازم است.

نامبرده تصریح کرد که این عمل باعث خواهد شد تا رسانه ها دیگر در مسایل امنیتی خبرهای یک طرفه نشر کرده و با طالبان رفتاری برخلاف قبل داشته باشند.

در عین حال، توحیدی بر امنیت کارمندان رسانه ها در کشور تاکید کرده و از مقام های حکومتی نیز خواست تا در این راستا اقدامات عملی و لازم را روی دست گیرند.

بر اساس معلومات منبع، تا حال امنیت خبرنگاران و کارمندان رسانه ها از سوی دولت مورد توجه نبوده و این امر باعث شده تا افغانستان یکی از کشورهای پر خطر برای خبرنگاران باشد.

مسوول نی تصریح کرد که در طول چهارده سال گذشته نیز هرنوع خشونت بر جان خبرنگاران و کارمندان رسانه ها صورت گرفته و این موارد هیچ وقت آنها را از هدفشان دور نبرده است.

به گفته توحیدی، تا حال هیچ مصوونیت جانی و مالی برای خبرنگاران در کشور تضمین نشده است و این امر مشکلات عمده ای برای آنها ایجاد کرده است؛ اما هدفشان پابرجاست.

در عین حال، وی اظهار داشت که خبرنگاران همچنان به کار اطلاع رسانی خواهند پرداخت.

گفتنی است که موبی گروپ همزمان مسوول چند رسانه داخلی و در عین حال، مسوول چند رسانه تصویری از جمله فارسی وان در دوبی است که بیشتر کارهای دوبله سریال های این تلویزیون ها در دفتر کابل آنها صورت می گیرد.

در حمله اخیر نیز شمار زیادی از این دست کارمندان موبی گروپ تلفات دیده اند که برای تلویزیون هایی در خارج از کشور فعالیت داشتند.

فارسی وان، تلویزیونی است که با بیشتر برنامه های اجتماعی و فامیلی داشته و چند سالی است که در شهر دوبی کشور امارات متحده عرب نشرات دارد.

Author

About Author