امضای ۵ توافقنامه بین افغانستان و تاجکستان

رییس جمهور کرزی و امام علی رحمان، ۵ موافقت‌نامه‌ی هم‌کاری را در بخش‌های گمرکات، تشویق سرمایه‌گذاری، فرهنگ، هنر و نشرات و یک یاداشت تفاهم همکاری میان رادیو و تلویزیون های دولتی را به امضا رسانیدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رییس جمهور کرزی روز چهارشنبه۶ حوت در نشست خبری مشترک با امام علی رحمان گفت: ما در این ملاقات روی اوضاع منطقه و اوضاع جهان گفت‌گو کردیم که به گونۀ همیشه در موضوعات توافق نظر داشتیم.

کرزی با رییس جمهور تاجیکستان در مورد روابط دو کشور در عرصه‌های تجارت، اقتصاد، مواصلات، احداث جاده‌ها و خط آهن گفت‌وگو کرده است. او افزود که افغانستان و تاجیکستان در ۱۲ سال گذشته به عمق روابط خود رسیدند و در حال حاضر دو کشور روابط بسیار عمیق و گسترده دارند.

امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان در این دیدار گفت: کشورش خواهان مشارکت وسیعتر افغانستان در همکاری منطقه‌ای و سازمان همکاری شانگ‌های است. او افزود که کشورش امسال ریاست سازمان همکاری شانگ‌های را به‌ دوش دارد و در تقویت نقش افغانستان در این سازمان تلاش خواهد کرد.

رحمان تأکید کرد که با حامد کرزی در مورد بررسی و تعیین راه‌ها، شیوه‌های گسترش و رشد همه‌جانبه‌ی مناسبات دوستانه‌ی دو کشور بحث کرده است. او هم‌چنان افزود که کشورش در تطبیق پروژه‌ی کاسا و پروژه‌ی راه آهن میان تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان تلاش خواهد کرد.

رحمان از گسترش همکاری‌ها میان افغانستان و تاجیکستان در بخش‌های زیربنایی، اقتصاد، تجارت، معارف، فرهنگ و هنر نیز خبر داد، رییس جمهور تاجیکستان ه‌چنان گفت که با حامد کرزی روی تقویت بیشتر روابط ساختارهای امنیتی مرزی و نظامی دو کشور گفت‌و‌گو کرده است.

رییس جمهور تاجکستان که پیش از ظهر دیروز چهارشنبه به منظور اشتراک در جشن جهانی نوروز وارد کابل شد، گفته می‌شد در آغاز از حامد کرزی دیدار می‌کند.

افغانستان امسال میزبان جشن جهانی نوروز می‌باشد و قرار است امروز (پنج‌شنبه، ۷ حوت) با حضور رییس جمهوران کشورهای منطقه در ارگ ریاست جمهوری برگزار شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *