امضای پنج تفاهم نامه آموزشی بین افغانستان و هند

پنج تفاهم‌ نامه در بخش های آموزشی در معارف و تحصیلات عالی بین مقامات افغانستان و سفیر هند در کابل امضا شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این تفاهم نامه ها امروز (١۵سرطان) در کابل به امضا رسید که بر اساس آن پنج پروژه تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی با کمک مالی هند در ولایت های بدخشان، خوست، فراه و کاپیسا تطبیق شود.

مصطفی مستور، وزیر اقتصاد، در نشست مشترک خبری با وینی کمار، سفیر هند در کابل اظهار داشت که بر اساس این تفاهم نامه‌ ها با کمک مالی ۲.۶ میلیون دالری هند شامل دو باب مکتب در بدخشان، یک باب مکتب در مرکز خوست، ساختمان تدریسی موسسه تحصیلات عالی فراه و سرک‌ های داخل دانشگاه دولتی البیرونی در کاپیسا می شود.

به گفته وی، این پروژه ها از جمله آخرین پروژه ‌هایی است که زیر عنوان «پروژه‌ های انکشافی با تاثیرات بلند اجتماعی» در سه مرحله با کمک مالی هند در ۳۴ ولایت افغانستان تطبیق شده و یا در حال تطبیق است.

وزیر اقتصاد هزینه مجموعی برنامه «پروژه های انکشافی با تاثیرات بلند اجتماعی» را ۱۲۰ میلیون دالر اعلام کرد که تا پایان ۲۰۲۱ به تعداد ۵۸۷ پروژه کوچک در سراسر کشور به بهره برداری می رسد.

بر اساس معلومات مستور، تا حال ۴۲۷ پروژه به بهرداری رسیده و کار اجرایی ۱۰۴ پروژه دیگر نیز در جریان است.

وی تصریح کرد که تا ماه جوزای امسال، ۹۰ میلیون دالر از این برنامه در کشور هزینه شده است.

وزیر اقتصاد در حالی که برای آغاز مرحله چهارم این برنامه اظهار امیدواری کرد، تصریح نمود که بودجه این مرحله شامل ۸۰ میلیون دالر می شود.

از سویی هم، وینی کمار، سفیر هند در کابل بیان داشت که کشورش در دو دهه گذشته سه میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده که بیشتر این کمک‌ ها در بخش‌ های بازسازی و پروژه‌ های کوچک با تاثیرگذاری بلند اجتماعی بوده است.

هند از جمله بزرگترین کمک های افغانستان در بخش بازسازی است که از کمک های عمده آن می توان به اعمار ساختمان جدید شورای ملی و بند سلما در هرات اشاره کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *