امضای موافقتنامه ۱۶ ماده ای میان افغانستان و تاجیکستان

روسای افغانستان و تاجیکستان برای  گسترش و تحکیم روابط و همکاری های دو جانبه موافقتنامه ۱۶ ماده ای را در شهر دوشنبه تاجیکستان امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حامد کرزی رئیس جمهوری کشورمان بنا به دعوت رسمی امام علی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان در رأس یک هیأت بلند پایه دولتی طی یک سفر دو روزه وارد دوشنبه پایتخت تاجیکستان شده است.

در ملاقات هایی که روز اول میان روسای دو کشور صورت گرفته، روی مناسبات دو جانبه، منطقوی و بین المللی گفتگو و بررسی  های انجام شده است.

براساس معلومات ارگ ریاست جمهوری کشور، روسای دو کشور در این ملاقات ها روی مناسبات دوستانه و حسن همکاری، مشترکات زبانی، فرهنگی و تاریخی که عامل سازنده و مؤثر گسترش پیوند های دو کشوراست، تاکید کرده و بر اهمیت روابط و همکاری ها در ساحات سیاسی، اقتصادی، تجارتی و فرهنگی به به موافقت رسیدند:

۱.   جمهوری اسلامی افغانستان و تاجیکستان با اظهار قناعتمندی از سطح بلند مناسبات سیاسی، اقتصادی، تجارتی و فرهنگی دو کشور به ضرورت گسترش بیشتر مناسبات همکاری در تمام ساحات تأکید نمودند.

۲.   روسای دو کشور با تأکید بر پشتیبانی از اصول و معیار های پذیرفته شده حقوق بین المللی و منشور سازمان ملل متحد آمادگی خود را به ادامه همکاری جهت تحکیم صلح، ثبات و امنیت منطقه اظهار نمودند.

۳.   جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری تاجیکستان بر ضرورت ادامه همکاری همه جانبه جامعه جهانی با افغانستان پس از خروج نیرو های بین المللی از آن کشور در سال ۲۰۱۴ جهت حفظ و تأمین صلح و امنیت و رشد اقتصادی در افغانستان تأکید نمودند.

۴.   تاجیکستان از فعالیت شورای عالی صلح افغانستان استقبال و اظهار امیدواری نموده که نهاد مذکور در مسئله برقراری صلح و ثبات و حل مسایل مورد اختلاف در جامعه افغانستان نقش مثبت، فعال و سازنده خواهد داشت.

۵.   افغانستان و تاجیکستان همکاری خود را در عرصه مبارزه با تروریزم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر، جنایات سازمان یافته فراملی و تهدیدات و چالش های دیگر زمان معاصر ادامه خواهند داد و دو کشور با در نظر داشت افزایش اعمال تروریستی در مناطق شمال و شمال و شرق افغانستان، از جمله افزایش تهدیدات گروه های تروریستی بین المللی در نواحی سرحدی دو کشور، بر اهمیت تحکیم همکاری ها، روابط و رایزنی های کاری نهاد های امنیتی، سرحدی و مبارزه با مواد مخدر تأکید نمودند.

۶.   جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری تاجیکستان به منظور تحکیم و گسترش مناسبات سیاسی رایزنی ها را در سطح وزارت های امور خارجه دو کشور به طور منظم بر گزار خواهند کرد.

۷.   روسای جمهور دو کشور  بر حمایت و پشتیبانی از  ساختمان خطوط انتقال برق از تاجیکستان به افغانستان و از آنجا به ایران و پاکستان تأکید نمودند. در این زمینه ابراز آماده گی گردید که خط انتقال برق سنگ توده در آینده نزدیک مورد بهره برداری قرار می گیرد.

همچنین آنان  بر ضرورت تطبیق پروژه تمدید خط انتقال برق از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی CASA 1000 با اشتراک نهاد های تمویل کننده جهانی و منطقوی و کشور های کمک کننده تأکید نمودند و در این راستا، افغانستان و تاجیکستان  بر اهمیت پیوستن شبکه برق تاجیکتسان با شبکه برق جمهوری اسلامی ایران از طریق قلمرو افغانستان، که از اهدا ف مهم در زمینه گسترش همکاری های منطقوی در این عرصه به شمار می رود، تأکید نمودند.

افغانستان از پیشنهاد خط لوله گاز و انتقال برق از قلمرو خود به جمهوری تاجیکستان پشتیبانی نمود.

۸.   افغانستان و تاجیکستان گسترش تجارت را مهم ارزیابی نموده، بر ضرورت بنیاد و فعال نمودن گذر گاه ها و بازار های سرحدی در مناطق خّم راغی – جامرچ بالا، شاهان – خواهان، کاکل – آی خانم و ایواج و کلدار تأکید کردند.

۹.   دو کشور همکاری های خود را در زمینه استفاده عاقلانه  از ذخایر آبی دریا های دو کشور، از جمله برای تولید نیروی  برق و آبیاری زمین های بایر با در نظر داشت قوانین   بین المللی و منافع متقابل در چار چوب همکاری سودمند و سازنده منطقوی گسترش خواهند داد.

۱۰. افغانستان و جمهوری تاجیکستان بر پایه یادداشت تفاهم بین افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان در رابطه به ساختمان راه آهن تاجیکستان – افغانستان – ترکمنستان موافقت خود را در مورد بنیاد خط راه آهن آته مراد – آقینه – اندخوی – شرغان – مزارشریف – کندر – شیرخان بندر – پنج پایان به عنوان مسیر اساسی تأکید نموده و آن را عامل مهم انکشاف اقتصادی و تجارت منطقوی ارزیابی نمودند.

همچنین افغانستان و تاجیکستان به منظور پیوند هر چه زودتر، مساعدتر و صرفه جویانه راه های آهن سه کشور تاجیکستان – افغانستان – ترکمنستان از مسیر بشکینت – کلدار – حیرتان – اسلام پنجه – کلیف نیز پشتیبانی کردند.

۱۱.  روسای دو کشور با درک اهمیت دالان ترانزیتی شمال – جنوب، که کشور های آسیای مرکزی را از طریق افغانستان و پاکستان به بنادر بحری می پیوندد، سعی خواهند کرد تا موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی بین تاجیکستان  – افغانستان – پاکستان در نزدیکترین فرصت به امضا برسد.

۱۲. روسای جمهور افغانستان و تاجیکستان از امضای سند ها در جریان این  سفر در عرصه بیمه، ماین پاکی بشردوستانه و پروتوکول ضمیمه وی در مورد نقاطورودی مرز استقبال کردند.

۱۳. افغانستان و جمهوری تاجیکستان فعالیت کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، تجارتی، تخنیکی و فرهنگی افغانستان و تاجیکستان را به گونه مثبت ارزیابی نموده، در مقابل تصمیم گرفتند تا جهت تحکیم و تعمیق بعدی مناسبات دوستانه دوکشور موضوع تأسیس شورای بین الدولتی همکاری تحت رهبری روسای جمهوری دو کشور مورد بررسی طرفین قرار گیرد.

۱۴. دو کشور خواستار انکشاف و گسترش همکاری های دو جانبه فرهنگی و علمی می باشند. در این راستا، تصمیم تاجیکستان در باره اعطای بورس های تحصیلی به محصلین افغان در رشته های گوناگون تحصیلی مورد ستایش قرار گرفت.

۱۵. تاجیکستان بر پشتیبانی خود از تلاش های پیگیرانه حکومت افغانستان در تأمین صلح و ثبات پایدار در آن کشور تأکید نموده، مجدداً برای ادامه همکاری ها در ساحه تکمیل مهارت های مسلکی کارمندان نهاد های نظامی و امنیتی افغانستان ابراز آمادگی نمود.

۱۶. افغانستان و تاجیکستان آمادگی خود را برای همکاری های گسترده در عرصه بین المللی، از جمله در چار چوب سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اقتصادی، سازمان همکاری اسلامی، سازمان همکاری شانگهای وغیره اعلام داشته، بر ضرورت هماهنگ ساختن موقف های خود در مورد مسایل مهم جهانی و منطقوی از طریق رایزنی ها و تبادل همواره افکار تأکید نمودند.

با این حال رئیس جمهوری کشورمان ضمن ابراز خرسندی از نتایج سفرش به تاجیکستان، از امام علی رحمان را رئیس جمهور آن کشوردعوت نمود که در فرصت مناسب از افغانستان بازدید رسمی به عمل آورد که با کمال سپاس از جانب رحمان پذیرفته شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *