امضای توافقنامه ۶۰ میلیون یورویی عراق و اتحادیه اروپا برای بازسازی این کشور

انفجارهاي عراق

وزیر برنامه ریزی عراق از امضای توافقنامه ۶۰.۴ میلیون یورویی این کشور با اتحادیه اروپا برای بازسازی مناطق آزاد شده عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز عراق، سلمان الجمیلی، وزیر برنامه ‌ریزی عراق در کنفرانسی مطبوعاتی که امروز چهارشنبه در حاشیه امضای این دو توافقنامه برگزار شد، گفت: عراق امروز با اتحادیه اروپا دو توافقنامه به ارزش کلی ۶۰.۴ میلیون یورو جهت حمایت مالی از دو طرح برای برقراری ثبات مجدد در مناطق آزادشده و تضمین بازگشت غیرنظامیان به این مناطق به امضا رساند.

الجمیلی اظهار داشت: هدف از طرح‌های مذکور مقابله با چالش‌های انسانی و مشکلات امنیتی و برقراری ثبات و آشتی در این مناطق بوده و در کنار اتحادیه اروپا برخی کشورهای حامی عراق مانند دانمارک، فنلاند، ایتالیا، جاپان، استونی و انگلستان نیز از این طرح‌ها حمایت مالی می‌کنند.

وزیر برنامه‌ ریزی عراق افزود: طرح اول به ارزش ۵۰.۴ میلیون یورو برای حمایت از ارائه مجدد خدمات اساسی، بازسازی و تعمیر زیرساخت‌های عمومی،  بازگرداندن نشاط به فعالیت‌های اقتصادی، از سرگیری خدمات اساسی و کسب درآمد از پروژه‌های کوچک بوده و در طرح دوم مبلغ ۱۰ میلیون یورو به تسهیل عملیات پاکسازی مناطق درگیری و میادین نبرد از مواد منفجره و ماین ها اختصاص یافته و این امر با کمک تیمی از متخصصان سازمان ملل و با هماهنگی عراق انجام می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد، این طرح‌ها به ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت ایمن و داوطلبانه بیش از سه میلیون آواره عراقی کمک خواهد کرد.

الجمیلی تاکید کرد: بغداد تمامی حمایت‌های لازم برای سهولت بخشیدن به اجرای این پروژه‌ها را ارائه خواهد کرد و همکاری‌ها و هماهنگی‌های مشترک در تمامی زمینه‌های فنی و انسانی ادامه خواهند یافت.

سفیر جدید اتحادیه اروپا در عراق در نوامبر گذشته در دیداری با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در بغداد بر حمایت این اتحادیه از تلاش‌ها برای بازسازی مناطق آزادشده و نهادهای دولتی و حفاظت از وحدت عراق تاکید کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *