امریکا ۶ زندانی گوانتانامو را به کشور اروگوئه فرستاد

پنتاگون با نشر اعلامیه ای اعلام کرد که شش تن از زندانیان گوانتانامو را آزاد کرده و آن‌ها را برای اقامت دائمی به کشور اروگوئه فرستاده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، براساس اعلامیه پنتاگون چهار تن از این زندانیان سوری، یک نفر تونسی و یک نفر فلسطینی هستند که از روز یکشنبه (۱۶ قوس) به کشور اروگوئه منتقل شده اند.

براساس گزارشها این شش نفر به ظن عضویت در گروه های تروریستی مرتبط با القاعده بازداشت شده بودند، اما به صورت رسمی متهم به گروه القاعده نشدند.

در ماه مارچ گذشته خوزه موخیکا، رئیس جمهور اروگوئه تصمیم گرفت به دلایل بشردوستانه به این بازداشتیان اجازه دهد در این کشور اسکان داده شوند، اما عملی شدن این تصمیم تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته اروگوئه به تاخیر افتاد.

در اعلامیه پنتاگون آمده است: “ایالات متحده از دولت اروگوئه به خاطر حمایت از تلاش های مداوم برای بستن بازداشتگاه گوانتانامو سپاسگزار است.”

رئیس جمهور اروگوئه گفته است باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا تعهد کرده است که این اردوگاه را ببندد.

بازداشتگاه گوانتانامو در سال ۲۰۰۲ به عنوان محلی برای بازداشت جنگجویان “دشمن” در جنگ امریکا علیه تروریسم باز شد.

نزدیک به نیمی از ۱۳۶ نفری که هنوز در گوانتانامو در بازداشت هستند رفع اتهام شده اند و آماده انتقال به کشورهای دیگر هستند، اما جایی برای رفتن ندارند زیرا کشورهای آنها یا ناآرام است یا برای آنها امن نیست.

تاکنون بیش از ۵۰ کشور حاضر شده‌اند که بازداشتی‌های گوانتانامو را بپذیرند.

در امریکای لاتین، السالوادور تنها کشوری بود که تا پیش از این به زندانیان گوانتانامو پناهگاه داده است، این کشور در سال ۲۰۱۲ دو زندانی گوانتانامو را پذیرفت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *