امریکا یک تریلیون دالر در جنگ افغانستان هزینه کرده است

روزنامه‌ی فایننشال تایمز انگلیسی در تازه ترین مورد یک گزارش پژوهشی را انجام داده است که براساس آن ایالات متحده امریکا در جنگ ۱۳ ساله افغانستان، یک تریلیون (یکهزار میلیارد) دالر هزینه کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، واشنگتن در نظر دارد که صدها میلیارد دالر دیگر نیز در جنگ افغانستان هزینه کند.

براساس گزارش “فایننشال تایمز” نزدیک به ۸۰ درصد از پول های به مصرف رسیده در جنگ افغانستان در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما صورت گرفته است.

در این گزارش پژوهشی آمده است که از جمله هزار میلیارد دالر هزینه جنگ امریکا در افغانستان، ۱۰۴میلیارد آن در بخش بازسازی افغانستان هزینه شده است.

در این گزارش به حیف و میل ده‌ها میلیارد دالر کمک امریکا نیز اشاره شده است که براساس آن تنها در بخش بازسازی افغانستان ۶۲۰میلیون دالر هدر رفته است.

خریداری چندین هواپیمای حمل ونقل به ارزش ۵۰۰ میلیون دالر، ایجاد تأسیسات کنسولگری در شمال افغانستان با هزینه‌ی ۸۰ میلیون دالر، ساخت یک پایگاه با هزینه‌ی۳۴میلیون دالر در جنوب غرب افغانستان، خریداری زباله سوزها به ارزش ۵ میلیون دالر، خریداری شش دستگاه نشرات تلویزیونی برای شبکه‌های داخلی افغانستان به ارزش ۳ میلیون دالر و خرید هشت قایق برای پولیس مرزی افغانستان به ارزش ۳ میلیون دالر از جمله‌ هزینه‌های است که در افغانستان هدر رفته است.

در این گزارش هشدار داده شده است که در سال ۲۰۱۵میلادی ۵۶میلیارد دالر برای مصارف نزدیک به ده هزار سربازامریکایی و نیروهای امنیتی افغان در نظر گرفته شده است در صورت که نظارت دقیق بر مصرف آن نشود؛ بخش بزرگ این پولها به هدر خواهد رفت.

گفتنی است در مدت ۱۳ سال جنگ افغانستان بیش از سه هزار تن از نیروهای خارجی که بیشترین آن را امریکایی و انگلیسی تشکیل می دهند در افغانستان کشته شده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *