امریکا چهار زندانی افغان را از گوانتانامو رها کرد

وزارت دفاع امریکا با نشر خبرنامه ای اعلام کرد که چهار تن از زندانیان افغان که در زندان گوانتامانو نگهداری می شدند به درخواست رئیس جمهور غنی رها کرده و به دولت افغانستان تحویل داده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در همین حال دولت افغانستان نیز اعلام کرده است که چهار تن از زندانیان رها شده از گوانتانامو را به زودی به خانواده هایشان در کشور تحویل داده خواهد شد.

مقام‌های امریکایی گفته اند این چهار نفر به دنبال درخواست رئیس جمهور جدید افغانستان به کشور شان منتقل شده اند و آقای غنی از مصونیت آنها اطمینان داده است.

وزرات دفاع امریکا “پتناگون” اعلام کرده است این افراد پس از بررسی های همه جانبه و در نظر گرفتن مسایل امنیتی، توسط بخش‌های مختلف، توافق‌نظر بر این بود که این زندانی ها خطرناک نیستند و می‌توانند به کشور خود منتقل شوند.

پنتاگون گفته که افراد رها شده به نام‌های خیرگل، شاه‌ولی خان، عبدالغنی و محمد ظاهر هستند که از مدت زمانی در بازداشتگاه گوانتانامو در جزیره کوبا نگهداری می شدند.

امریکا در باره مقام  این افراد در زمان حاکمیت گروه طالبان در افغانستان جزئیات ارایه نکرده است.

با این حال سفارت امریکا در کابل نیز با انتشار اعلامیه ای نوشته است که آزادی این افراد می‌تواند دولت افغانستان را در پیشبرد برنامه صلح کمک کند و انتقال این افراد به افغانستان نشان ‌می‌دهد که امریکا از روند صلح در افغانستان حمایت می‌کند.

گفتنی است چندی قبل نیز امریکا محمد فاضل، معاون وزرات دفاع، خیرالله خیرخواه والی هرات، عبدالحق وثیق معاون اداره استخبارات، نورالله نوری فرمانده طالبان در ولایات شمالی و مولوی محمد نبی از فرماندهان ارشد طالبان را در بدل رهایی بریگدال، از گوانتانامو به قطر منتقل کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *