امریکا فردا به سوریه حمله خواهد کرد

روزنامه اسرائیلی معاریو گزارش داد، برخی منابع نظامی آگاه در ارتش امریکا معتقدند که حمله نظامی به سوریه فردا (پنجشنبه)  با شلیک ده‌ها موشک به اهداف مختلف در خاک سوریه آغاز خواهد شد.

 به گزارش خبرگزاری خاورمانه، با این حال مطبوعات انگلیس در تحلیل ها و مقالات روزهای اخیر، مطالب زیادی را درخصوص احتمال حمله نظامی قریب الوقوع به این کشور منتشر کردند و به ابعاد این حمله و تبعات آن در منطقه پرداختند.

روزنامه ایندیپندنت در تحلیل خود به قلم دیوید اوزبورن با عنوان “آخرین خواسته اوباما این است که ضعیف ظاهر شود یا در درگیری غرق شود” نوشت: به همین سبب ما به انتخابات امریکا و اقدام امریکایی ها در انتخاب رئیس جمهورشان توجه و اهتمام می ورزیم.

او تاکید کرده که ما اهمیت نمی دهیم که پارلمان انگلیس چه زمانی جلسه برگزار می کند، زیرا تصمیم اوباما تنها چیزی است که بر سوریه سایه خواهد افکند.

وی افزود: مسئولان در واشنگتن گفتند که حمله نظامی قاطع و کوتاه خواهد بود و بیش از سه روز طول نخواهد کشید و به منزله مجازاتی برای عبور از خط قرمز و استفاده نظام سوریه از سلاح شیمیایی علیه مخالفان خواهد بود.

اوزبون در تحلیل خود این سوال را مطرح کرد که اگر این گفته مسکو و دمشق درست باشد که هرگونه ضربه نظامی به سوریه، درگیری در منطقه را تشدید خواهد کرد و تبعات بزرگی را به همراه خواهد داشت، چه خواهد شد و اگر سوریه ضربه زدن به منافع امریکا در منطقه به ویژه هم پیمانش اسرائیل را آغاز کند یا برای اجرای عملیات تروریستی در آنجا دست یاری بدهد، چه خواهد شد؟ اگر ایران هریک از این اقدامات را انجام دهد چه روی خواهد داد؟

نویسنده این تحلیل ابراز عقیده کرد: این مسئله معضل بزرگی به شمار می رود، همانطور که ضعیف ظاهر شدن نیز مطرح نیست، زیرا دار و ندار امریکا در منطقه را که زیاد نیست، از بین خواهد برد.

با این حال فرماندهان نظامی سابق انگلیس با مداخله نظامی در سوریه مخالفت کردند.

جنرال لرد دانات، فرمانده سابق ارتش انگلیس و لرد وست، فرمانده پیشین نیروی دریایی این کشور ضمن مخالفت با مداخله نظامی در سوریه، آن را رویکردی اشتباه توصیف کردند.

لرد دانات در مورد عواقب و پیامدهای نامطلوب مداخله در این کشور عربی به بهانه حمله شیمیایی که ادعا می‌شود در حومه دمشق رخ داده است، هشدار داد.

وی گفت: اگر جامعه جهانی در این زمینه یک‌صدا بود و اعضای شورای امنیت هم در مورد آن اتفاق نظر داشتند؛ وضعیت فرق می‌کرد زیرا مسئله (مداخله) در آن صورت بدون تردید قانونی و الزام آور می‌شد.

وی افزود، دیوید کمرون نخست وزیر انگلیس قبل از گرفتن هرگونه تصمیم در رابطه با مداخله نظامی در سوریه باید رضایت مردم انگلیس را جلب کند.

از سوی دیگر، لرد وست، فرمانده سابق نیروی دریایی انگلیس ضمن حمایت از دیپلماسی به جای گزینه نظامی، گفت که به شدت نگران مداخله احتمالی در سوریه است، علاوه بر این، سر جرمی گرین‌استاک، رئیس انجمن ملل متحد در انگلیس و نماینده سابق این کشور در سازمان ملل، در مورد اقدام نظامی علیه سوریه هشدار داد.

مخالفان دمشق (۳۰ اسد) ادعا کردند که در پی حمله شیمیایی نیروهای دولتی به پایگاه‌های شبه نظامیان در حومه دمشق، حدود ۱۳۰۰ تن کشته شدند.

با وجود این، دولت سوریه ضمن بی‌اساس خواندن این اتهام، اعلام کرد که این حمله شیمیایی طی یک عملیات پرچم دروغین توسط خود شبه نظامیان انجام شده است بنا براین در مقابل هرگونه تحرکات نظامی غرب علیه سوریه، ایستادگی خواهد شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *