امریکا زمان خروج نظامیانش را از افغانستان تغییر میدهد

ایالات متحده امریکا از کاهش سربازانش تا پایان سال جاری میلادی به ۵۵۰۰ نفر صرف نظر کرده‌است.

ایالات متحده امریکا از کاهش سربازانش تا پایان سال جاری میلادی به ۵۵۰۰ نفر صرف نظر کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری خارومیانه، اسوشیتد پرس به نقل از یک مقام امریکایی که از افشای نامش خودداری کرده می‌نویسد که اگرچه تصمیم کلی گرفته نشده اما بخش زیادی از نیروهای ۹هزار و ۸۰۰ نفری ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان در سال آینده نیز خواهند بود.

پیش از این قرار بود امریکا حضور نیروهایش در افغانستان را تا پایان سال جاری میلادی به ۵۵۰۰ نفر در افغانستان برساند.

اما اسوشیتد پرس می‌گوید که باراک اوباما رییس جمهور امریکا در سفر همتای افغانش محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در ماه جاری به واشنگتن برنامۀ خروج نیروهایش از افغانستان را اعلام می‌کند.

پیش از این اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا در جریان نامزدی‌اش برای این پست گفته بود که امریکا حاضر است در خروج نیروهایش از افغانستان در صورت افزایش ناامنی تجدید نظر کند.

ولی او در نخستین‌سفرش پس از تقرر به عنوان وزیر دفاع گفت که این موضوع را رییس جمهوران هردو کشور در جریان سفر رییس جمهور غنی به امریکا مورد بحث قرار خواهند داد.

از سویی مجلس سنای امریکا تاکنون بارها در مورد افزایش ناامنی‌ها در افغانستان اظهار نگرانی کرده و خواستار حضور بیشتر این نیروها شده‌است.

جان مک کین، یکی از سناتوران برجستۀ امریکا تا به حال بارها تاکید کرده که افغانستان در صورت خروج نیروهای امریکایی به سرنوشت عراق سردچار خواهد شد.

اما مقام‌های افغان می‌گویند که نیروهای امنیتی توانایی دفاع و تامین امنیت کشور را دارند و نسبت به هر سال دیگر آماده‌تر شده‌اند.

Author

About Author