امریکا: روسیه حمله شیمیایی در سوریه را نادیده میگیرد

امریکا می‌گوید، روسیه با نادیده گرفتن “شواهد” در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه، خلاف جهت آب شنا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امریکا و متحدان این کشور دولت سوریه را مسئول حمله شیمیایی ۲۱ آگوست در حومه دمشق معرفی می‌کنند، با وجود این روسیه می‌گوید شبه نظامیان تحت حمایت خارج این حمله را ترتیب دادند تا بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را مسئول آن معرفی کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه (۲۶ سنبله) گفت، مسکو اعتقاد دارد این حمله “اقدامی تحریک آمیز” بود.

جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا با اشاره به اظهارات لاوروف گفت: وی بر خلاف جریان افکار عمومی جهان و مهم از آن مدارک و شواهد، سخن میگوید.”

ساکی گفت، گزارش سازمان ملل “صراحتا تایید می‌‎کند که تسلیحات شیمیایی شامل گاز اعصاب سازین در سوریه مورد استفاده قرار گرفته است، همه ما این را می‌دانیم، بر اساس نگاه اولیه ما به اطلاعات موجود در این گزارش، جزئیات مهم حاکی از نقش رژیم اسد در انجام این حمله است.

روسیه به منظور جلوگیری از حمله امریکا به سوریه، پیشنهاد داده است که تسلیحات شیمیایی این کشور تحت نظارت بین المللی قرار بگیرد، جان کری، وزیر خارجه امریکا و لاوروف، همتای روس وی روز شنبه در مورد این پیشنهاد به توافق رسیدند و دمشق نیز فورا این طرح را پذیرفت.

لاوروف روز سه شنبه تاکید کرد، قطعنامه‌ای که شورای امنیت سازمان ملل در مورد سوریه صادر خواهد کرد، هرگز به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد که استفاده از گزینه نظامی را تسهیل می‌کند، اشاره نخواهد کرد.

وی گفت: قطعنامه شورای امنیت، که تصمیم شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را تایید می‌کند، هرگز دربرگیرنده فصل هفتم نخواهد بود، ما صریحا به این موضوع در ژنو اشاره کردیم و سندی که در مورد آن به توافق رسیدیم کوچکترین اشاره‌ای به آن فصل ندارد.

وزیر امور خارجه روسیه افزود، این قطعنامه روند اجرا شدن تصمیمات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را کنترل و تنظیم می‌کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *