امریکا به دنبال منافع خود در افغانستان و هند است

3f978ad378bea31f26ec8af420ba3531_Genericسردار احمدعلی، وزیر امور خارجه پیشین پاکستان گفته است که امریکا در تمام مسائل از جمله مسئله افغانستان و هند فقط به منافع خود می‌اندیشد و به فکر منافع سایر ملت‌ها نیست.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزیر امور خارجه پیشین پاکستان در باره سفر نواز شریف به امریکا گفته است که این سفر چندان موفقیت آمیز نبود و باید آن را یک سفر معمولی و دیپلماتیک دانست.

وی خاطر نشان کرد: امریکا در تمام مسائل از جمله مسئله افغانستان و هند فقط به منافع خود می‌اندیشد و به فکر منافع سایر ملت‌ها نیست.

به باور او، اوباما قبل از به پایان رسیدن دوره ریاست جمهوری خود می‌خواهد مسئله افغانستان را حل کند و تلاش می کند در این زمینه از پاکستان کمک بگیرد.

احمد علی تأکید کرد: اوباما در تلاش است به هر شیوه ای که می‌تواند مذاکرات صلح طالبان با دولت اشرف غنی را احیا کند.

وی گفت: امریکا سعی دارد به کمک پاکستان، طالبان را به پای میز مذاکره بکشاند و بدین ترتیب با خیال راحت نیروهای خود را در افغانستان کاهش دهد.

سردار احمد علی گفته است که نخست وزیر پاکستان در سفر خود به امریکا اطمینان داده که اسلام‌آباد نمی‌تواند مواضع شبکه حقانی را بمباران کند زیرا آنها شاخه ای از طالبان هستند و ما نمی‌توانیم از یک سو با آنها بجنگیم و از طرف دیگر خواهان مذاکره با این گروه باشیم.

وزیر امور خارجه پیشین پاکستان اظهار داشت: در واقع امریکا می‌خواهد پاکستان با انجام عملیات نظامی به اندازه‌ای طالبان را تضعیف کند که آنها چاره‌ای جز مذاکره نداشته باشند.

احمد علی گفت: پاکستان از روند صلح در افغانستان حمایت می‌کند و خواهان مذاکره طالبان با دولت کابل است زیرا ثبات در این کشور از هر لحاظ به نفع اسلام‌آباد است.

وی افزود: نا‌امنی در افغانستان به پاکستان آسیب می‌رساند و اسلام‌آباد به هیچ وجه موافق چنین وضعی نیست.

این مقام پیشین در وزارت خارجه پاکستان تأکید کرد: ادامه وضعیت افغانستان می تواند موجب تیرگی روابط بین پاکستان و امریکا شود.

سردار احمد علی بیان کرد: امریکا حاضر نشد در زمینه حل اختلاف با هند به پاکستان کمک کند.

وی افزود: امریکا همیشه از طریق قطع بودجه‌ای که به پاکستان وعده داده این کشور را تحت فشار قرار می‌دهد، در گذشته نیز آمریکا مبلغ لازم برای فروش جنگنده های اف ۱۶ را از پاکستان دریافت کرد اما مدت‌ها بعد آنها را تحویل داد.

Author

About Author