امریکا برای اهداف خودش یک جنگ «مسخره» را در افغانستان راه اندازی کرد؟

رئیس جمهور امریکا مدعی است که جنگ ۱۹ ساله در افغانستان در برخی موارد «مسخره» بوده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دونالد ترامپ، شب گذشته و پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه ناتو، با «ینس استولتنبرگ»، سرمنشی این سازمان دیدار کرده و در مورد جنگ افغانستان صحبت کرد.

در این دیدار، رئیس جمهور امریکا جنگ ۱۹ ساله افغانستان را تاسف بار خوانده و گفت: «جنگ ۱۹ ساله در افغانستان تأسف بار و در برخی موارد «مسخره» بود؛ اما حالا بسیاری چیزها در افغانستان به صورت مثبت به پیش می‌ روند».

وی با اشاره به روند صلح گفته که کشورهای غربی در این اواخر به پیشرفت ‌های بزرگی در افغانستان دست یافته ‌اند؛ اما وی به این پیشرفت ها اشاره نکرد.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که قرار است فردا (۱۵حمل) وزرای خارجه ناتو در واشنگتن گردهم آمده و در اجلاس این سازمان، بر سر مسایل افغانستان صحبت کنند.

رئیس جمهور امریکا در حالی جنگ افغانستان را یک جنگ «مسخره» عنوان کرده است که خود این کشور بانی و حامی آن بوده است و بارها گفته شده است که جنگ افغانستان تحمیلی است و کشورهای جهان از این کشور به عنوان «حیاط خلوت» قدرت طلبی شان استفاده می کنند.

همچنین وی از پیشرفت ها در افغانستان اشاره کرده و هیچ موردی را نام نبرده است؛ شاید افزایش ناامنی و نشست نمایندگان طالبان با نمایندگان امریکا بدون توجه و اهمیت به حکومت افغانستان، همین پیشرفت ها باشد.

نباید فراموش کرد که در جریان همین جنگ های ۱۹ ساله که «مسخره» عنوان شده است، شمار زیادی از نیروهای امنیتی، زن، مرد و جوان افغانستان کشته، زخمی و یا معلول شده است.

این اظهارات رئیس جمهور امریکا که کشورش تمویل کننده اصلی افغانستان در برابر هراس افگنی است و مصارف هنگفتی نیز تا حال انجام داده و زمینه فساد گسترده را در ادارات دولتی ایجاد کرده است، بی اعتنایی و توهین به مردمی است که در این سالها قربانی داده اند.

این در حالی است که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان از دو روز به اینطرف در کشور به سرمی ‌برد و در حال دید و بازدید با رهبران حکومت، احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و بزرگان قومی در مورد صلح می باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *