امریکا باید فشار بر پاکستان را بیشتر بسازد

معاون دوم ریاست جمهوری در دیدار با نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان از وی خواست تا فشارها بر اسلام آباد را برای تحقق تعهدات این کشور در قبال صلح افغانستان بیشتر بسازد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری بامداد امروز (۳۱سنبله) با ریچارد اولسن در نیویارک و در حاشیه اجلاس سالانه سازمان ملل متحد دیدار کرد.

در این دیدار، دانش به نزدیک شدن زمان برگزاری کنفرانس بروکسل اشاره کرده و گفت که آمادگی های حکومت افغانستان برای این کنفرانس از مدتها قبل آغاز شده و رئیس جمهور غنی در راس یک هیئت عالی رتبه عازم بروکسل خواهد شد.

معاون رئیس جمهور حصول قریب الوقوع توافق با حزب اسلامی را دستاورد مهمی در راستای صلح در افغانستان بر شمرده و اظهار داشت که این مذاکرات از مدتها قبل و در تفاهم با تمام احزاب و شخصیتهای سیاسی تعقیب شده و ادامه خواهد یافت.

در عین حال دانش تاکید کرد که پروسه صلح به رهبری دولت افغانستان به گونه ای تعقیب خواهد شد که نگرانی های مردم رفع گردیده و این پروسه تاثیر واقعی بر روند بهبود امنیت کشور داشته باشد.

وی اظهار داشت که مکانیزم اجرای مفاد این موافقتنامه خصوصا موضوع تعهد حزب اسلامی در ارتباط با قطع رابطه با گروه های افراط گرا و همچنین خلع سلاح افراد منسوب به آن برای مردم و دولت افغانستان یک مطالبه برحق و اساسی است.

معاون دوم رئیس جمهور ضمن بیان مواضع پاکستان در قبال افغانستان گفت :«دولت و مردم افغانستان انتظار دارند که امریکا بر دولت پاکستان فشار بیشتری وارد کند تا اسلام آباد نسبت به تعهداتش در وادار ساختن طالبان مسلح برای آمدن به پای میز مذاکره و از بین بردن پایگاه های تروریسم در خاک آن کشور وارد عمل شود.»

وی با اشاره به تهدیدات امنیتی افراط گرایی و تروریزم که حتی کشورهای مختلف اروپایی و امریکا را متاثر ساخته است، خواستار همکاریهای مشترک بیشتر و قوی تر بین المللی در مبارزه با این پدیده شد.

دانش ضمن اشاره به اصلاحات انتخاباتی افزود که علی رغم تاخیرهای متعدد در کار اصلاحات انتخاباتی، خوشبختانه قانون انتخابات نهایی و از سوی رییس جمهور توشیح گردیده است.

وی تاکید کرد که با این تحول، اولین گام برای آغاز به کار کمیته گزینش و انتخاب کمیشنران جدید برای رهبری نهادهای انتخاباتی افغانستان و برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها برداشته شده است.

معاون رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که کمیسیون جدید انتخابات با در نظرداشت سه اصل رعایت تناسب نفوس، تامین نمایندگی عادلانه و تامین نمایندگی عمومی در سراسر کشور تصامیم لازم را در ارتباط به چگونگی برگزاری انتخابات اتخاذ کند.

وی هم چنین ابراز امیدواری کرد که با رسیدن به تفاهم نظر در سطح ملی، کار توزیع تذکره های الکترونیکی به زودی آغاز شود و قانون ثبت احوال نفوس با همکاری شورای ملی نهایی شود.

در عین حاال، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان تاکید کرد که ایالات متحده در هماهنگی کامل با دیگر همکاران بین المللی حمایت قاطع و قوی خود را از دولت افغانستان در کنفرانس بروکسل انعکاس خواهد داد.

ریچارد اولسن با تاکید بر اهمیت تعقیب پروسه صلح به رهبری افغانها در افغانستان از مواضع روشن دولت کابل در قبال مسائل سیاسی و امنیتی و پروسه صلح تقدیر کرد.

معاون دوم رئیس جمهور به عنوان نماینده افغانستان در نشست سالانه سازمان ملل، در نیویارک به سر می برد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *