امریکا اسناد نقش عربستان در یازده سپتامبر را منتشر می کند

افشای دخالت رسمی عربستان در حوادث یازده سپتامبر

افشای دخالت رسمی عربستان در حوادث یازده سپتامبر

ایالات متحده امریکا به زودی بخشی از اسناد محرمانه ی مربوط به نقش عربستان در یازده سپتامبر را منتشر می‌‌کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، «آسوشیتدپرس» نوشته است که رئیس‌جمهور امریکا دستور داده است که انتشار بخشی از اسناد مربوط به نقش سعودی‌ها در حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ به برج‌های دو قلوی نیویارک مورد بررسی قرار گیرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز یکشنبه نوشت که دولت امریکا احتمالا به زودی دستکم بخشی از اسناد مربوط به نقش احتمالی عربستان سعودی در حمله تروریستی سال ۲۰۱۱ به مرکز تجارت جهانی نیویارک را منتشر می‌کند.

پانزده سال قبل در روز یازده سپتامبر، اعضای گروه تروریستی القاعده دو هواپیمای مسافربری را ربوده و با آن‌ها برج‌های دو قلوی نیویارک را هدف حمله قرار دادند.

در همین حال ایالات متحده امریکا می‌گوید که ۱۵ نفر از ۱۹ عامل آن حادثه عربستانی بودند.

بعد از آن حمله که به مرگ بیش از ۳۰۰۰ نفر منجر شد و بزرگترین حمله تروریستی داخل خاک امریکا به شمار می‌آید، کمیته منتخب کنگره امریکا تحقیقی را انجام داد.

با وجود گذشت بیش از یک دهه از زمان انتشار نتایج آن گزارش، ۲۸ صفحه از آن به دستور دولت امریکا محرمانه باقی مانده است.

باب گراهام، سناتور بازنشته‌ای که ریاست کمیته تحقیق کنگره را بر عهده داشته، می‌گوید این ۲۸ صفحه مربوط به نقش مقامات و اتباع سعودی در کمک به تعدادی از این هواپیماربایان است.

مقامات امریکایی نمی‌دانند که مقامات سعودی با علم به نیت مهاجمین به آن‌ها کمک کرده‌اند یا از اهداف حضور آن‌ها در آمریکا اطلاع نداشته‌اند.

کنگره امریکا اکنون طرحی را در دست بررسی دارد که انتشار این بخش از گزارش و تعقیب قضایی سعودی‌های حامی مهاجمین را خواستار می‌شود.

با این حال کاخ سفید با بیان اینکه تعقیب قضایی مقامات سعودی اصل مصونیت دیپلماتیک را زیر سوال برده و واشنگتن را با مشکل مواجه می‌کند، مخالف تصویب این طرح است.

مخالفت دولت با انتشار این بخش از گزارش کنگره، با خشم خانواده‌های قربانیان یازده سپتامبر مواجه شده است و از طرفی هم عربستان سعودی تهدید کرده که اگر طرح کنگره تصویب شود، دارایی‌های خود در امریکا به مبلغ ۷۵۰ میلیارد دالر را از این کشور خارج می‌کند.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور امریکا هفته گذشته در ریاض به خبرنگاران گفت که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به «جیمز کلپر» رئیس اطلاعات ملی امریکا دستور داده است که انتشار احتمالی این ۲۸ صفحه را بررسی کند.

Author

About Author