امریکا از نحوه حضور داعش در افغانستان مطلع است

داعش کشتهیکی از سخنگویان وزارت دفاع امریکا با اشاره به حضور گروه تروریستی داعش در افغانستان گفته است که پنتاگون از حضور داعش در افغانستان مطلع است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزارت دفاع امریکا تاکید کرده است که پنتاگون از حضور و فعالیت گرو تروریستی داعش و نحوه فعالیت آن‌ها در افغانستان مطلع است.

سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفته که هم اکنون در حال بررسی هستیم که آیا فعالیت‌های گروه داعش در افغانستان تأثیری بر منطقه خواهد داشت یا خیر؟

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود به گفته کارشناسان، هدف گروه تروریستی داعش از حضور در افغانستان دستیابی به روسیه و آسیای میانه است.

کارشناسان معتقدند که داعش به گسترش نفوذ خود در آسیای میانه علاقه زیادی دارد و علت تلاش‌های مخالفان مسلح حکومت افغانستان برای نفوذ در ولایت‌های شمالی افغانستان و مناطق مرزی با ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان این موضوع است.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز با انتشار مطلبی درباره چرایی حضور گروه تروریستی داعش در افغانستان تأکید کرد که نیروهای آمریکایی و ناتو مستقر در افغانستان قصد مبارزه با داعش را ندارند.

همچنین برخی براین باورند که دلیل استقرار داعش در این منطقه برای کنترل تجارت مواد مخدر و تأمین نیازهای مالی این گروه ترویستی است.

از سوی دیگر «عبدالظاهر قدیر» معاون اول رئیس مجلس در مورد چگونگی حضور داعش در کشور چندی پیش اذعان داشت: سرکرده‌های گروه تروریستی داعش در کابل به سر می‌برند و روابط بسیار نزدیکی با سفارتخانه‌های خارجی دارند.

معاون اول مجلس تصریح کرد: ولسوالی «شینوار» ولایت ننگرهار در شرق کشور تبدیل به کارخانه تولید داعش شده و مقامات حکومتی به این مسئله توجهی ندارند و برخی در تلاش برای رشد آن هستند.

با این وجود گروه تروریستی داعش چند روز پیش با انتشار ویدئویی طالبان را متهم به همکاری با امریکا کرد.

در این ویدئو آن‌ها اظهار داشتند: درهای داعش برای پیوستن اعضای طالبان به این گروه باز است.

به تازگی گروه تروریستی داعش عکس‌های جدیدی از پایگاه‌های آموزش شبه‌نظامی خود در افغانستان را منتشر کرده که احتمال می‌رود محل آن ولایت ننگرهار در شرق این کشور باشد.

گزارش امنیتی که هفته جاری توسط مقامات امنیتی به اشرف‌غنی ارائه شد نسبت به حضور و فعالیت گروه تروریستی داعش در جنوب کشور هشدار داده بود.

بر همین اساس اشرف‌غنی هیئتی را برای رسیدگی به این موضوع و بررسی چگونگی این امر در جنوب افغانستان موظف کرد.

جنرال «قدم شاه شهیم» رئیس ستاد ارتش و «محمد ایوب سالنگی» معین امنیتی وزارت داخله به ولایت هلمند رفته‌اند تا موضوع حضور داعش در جنوب این کشور را بررسی کنند.

این در حالی است که مقامات نظامی افغانستان نیز از حضور گروه داعش در ولایت هلمند و جذب نیرو و آموزش آنها خبر داده‌اند.

بزرگان قومی ولایت هلمند در این باره اظهار داشتند: گروه تروریستی داعش در حال تبلیغات در هلمند هستند و تاکنون گروه‌هایی از جوانان که برخی از آن‌ها از تحصیلات دانشگاهی نیز برخوردار هستند را جذب کرده‌اند.

Author

About Author