امرالله صالح، معادلات پاکستان را برهم می زند؟

خبرگزاری خاورمیانه

او یک زمانی رئیس امنیت ملی افغانستان بود و کارکردهایش به خواست و مراد پاکستان و سازمان استخباراتی اش نبود و بارها اقدامات صالح، اسلام آباد را نگران کرده بود.

جنرال های آی اس آی، پیش از این تجربه فعالیت امرالله صالح در راس ارگان های امنیتی را داشته و به خوبی می دانند که طرز فکرش بر خلاف خواسته ای اسلام آباد است.

رئیس جمهور غنی، روز گذشته با صدور فرمانی، «امرالله صالح» را به حیث وزیر دولت در امور اصلاحات در بخش امنیتی و رئیس بورد عالی نظارت بر تعیینات افسران ارشد قوای دفاعی و امنیتی تعیین کرد.

انتخابی که شاید در شرایط فعلی و بعد از اینکه فعالیت طالبان مسلح و دیگر گروه های تروریستی در کشور کم و بیش افزایش یافته و در این حملات نقش سازمان استخباراتی آی اس آی نیز پشت پرده نیست؛ می تواند روند فعالیت ها و این اقدامات را پیچیده بسازد.

روی کار آوردن صالح می تواند آی اس آی را پریشان کند؛ چون جنرالان آن در زمان فعالیت امرالله صالح به عنوان رئیس امنیت ملی روزگار خوشی را تجربه نکردند.

روزگار تلخ آی اس آی به حدی رسید که پرویز مشرف شخصاً در دیدار با حامد کرزی، رئیس جمهور وقت افغانستان خواهان برکناری صالح شده بود.

در این شرایط که ناامنی های افغانستان بعد از چند حمله در پاکستان اوج گرفته و مراکز نظامی و غیر نظامی به شمول شفاخانه های افغانستان از حمله در امان نیستند، حضور شخصی به مانند صالح می تواند معادلات اسلام آباد را برهم بزند.

از سویی هم پاکستان در یک اقدام غیردیپلوماتیک و غیر انسانی، تمام مرزهای خود با افغانستان را بسته و مشکلات مردم و دولت را در داخل کشور افزایش داده است که خود نشان می دهد این کشور از راه دوستی با افغانستان وارد نشده است.

این در حالی است که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در ابتدای حکومتش تلاش زیادی برای ایجاد روابط خوب با اسلام آباد داشت؛ اما این تلاش ها بعد از عدم صداقت پاکستان، برهم خورد و ناکام ماند و در عین حال، رنگ و بوی دیگر گرفت.

حال و بعد از انجام حملات شرم آور و خونبار در چند نقطه نظامی و غیرنظامی از سوی مخالفان مسلح که هرکدام از عاملین آن با کارت شناسایی پاکستانی مجهز بودند، رئیس جمهور غنی با گماردن امرالله صالح در راس کارهای نظامی وارد بخش دیگری از روابط با پاکستان شده است.

رئیس جمهور با این کار و با کنار گذاشتن جو حاکم رقابت جناحی و در پی شکستهای گفتگوهای صلح، با تمام توان و ظرفیت به مبارزه علیه طالبان مسلح و حامیان شان در آنسوی مرز خواهد رفت.

حضور امرالله صالح در کنار اینکه اهرم فشاری بر پاکستان و سازمان استخباراتی این کشور است، نوعی مصالحه جناحی رئیس جمهور با طرف های دیگر قدرت در افغانستان است که خود می تواند فشار موجود بر فضای سیاسی کشور را از بین ببرد.

با این حال، باید دید که میزان صلاحیت امرالله صالح در چه اندازه ای است و حضور وی می تواند یک خانه تکانی اساسی را در نهادهای امنیتی کشور ایجاد کند؟ خانه تکانی ای که با نفوذ دشمن در بین نهادهای امنیتی و همکاری آنها با عاملین حملات بر مناطق مختلف که بارها از سوی مقام های دولتی و نماینده گان مجلس گفته شده است، نیاز جدی به حساب می آید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *