امام خمینی و نقش اساسی بر تحولات بنیادی

Imam Khomeini r.w.a

سید روح الله خمینی در روز ۳۰ سنبله ۱۲۸۱ هجری برابر ۲۱ سپتمپر ۱۹۰۲ در ولسوالی خمین ولایت اراک ایران به دنیا آمد.

او کوچکترین فرزند خانواده‌اش بود. دو برادر و یک خواهر داشت.

در زمان خمینی، در بیشتر مناطق ایران و از جمله خمین مکتب به شکل امروزی وجود نداشت و آن گروه از مردم که به تربیت و تحصیلات فرزندان خود اهمیت می‌دادند، آنها را به مکتب خانه می ‌فرستادند، تا خواندن و نوشتن و قرآن و ادبیات فارسی بیاموزند. تبعاً خمینی نیز به مکتب فرستاده شد و نزد «ملا ابوالقاسم» به فراگیری «عم جز»، گلستان و بوستان سعدی و چند کتاب ادبی دیگر پرداخت.

شرایط اجتماعی و سیاسی ایران و خمین در سال ‌های ۱۲۹۰ تا ۱۳۰۰ که هم‌ زمان با نوجوانی سید روح‌الله خمینی بود، بسیار آشفته بود. حکومت مرکزی ضعیف شده بود و خوانین محلی قدرت یافته بودند و بانی مرگ پدر سید روح‌الله خمینی نیز شدند.

خمینی در سال ۱۳۰۸ خورشیدی با خانم «خدیجه ثقفی» معروف به «قدس ایران»، دختر محمد ثقفی تهرانی ازدواج نمود.

وی از کودکی و نوجوانی به علت شرایط خاص سیاسی و اجتماعی با مساله حکومت و قدرت سیاسی درگیر بود؛ او با تمام وجود ستم قدرت‌ های محلی خمین به مردم و بخصوص خانواده خود را چشید.

لذا تبعاً امر سیاست، قدرت و حکومت برای او اهمیت ویژه ‌ای یافته ‌است.اما به ظاهر نخستین بار طی سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۶ با امر سیاست و حکومت در معنای خاص آن مواجه شد.

مخالفت با اقدامات محمدرضا پهلوی توسط سید روح ‌الله خمینی از سال ۱۳۴۱ جدی تر شد و در واکنش به همه پرسی انجام شده توسط حکومت و نتایج اعلام شده در آن، به ایراد سخنرانی و نصیحت رضاشاه پرداخت.

در این سخنرانی او همه پرسی برگزار شده را نمایشی خواند. دولت اعلام کرده بود که بیش از ۹۹ درصد از مردم ایران به تغییرات پیشنهاد شده توسط شاه رای مثبت داده اند.

در سال ۱۳۴۳ به خاطر مخالفت با قانون کاپیتالاسیون و به اتهام اقدام علیه امنیت داخلی، خارج از ایران (ترکیه، عراق و در نهایت فرانسه) تبعید شد. چرا که بر اساس قانون، دستگیری و زندانی نمودن مراجع تقلید منع شده بود. در طول دوران تبعید با ارسال فایل های سخنرانی به رهبری فکری انقلاب می پرداخت و سرانجام پس از ۱۴ سال در ۱۲ دلو ۱۳۵۷ به ایران بازگشت.

418022_300

حق طلبی و فریاد عدالتخواهی امام خمینی در ۲۲ دلو ۱۳۵۷ نتیجه داد و حکومت پادشاهی ایران سقوط کرد و ایران به طور رسمی پیروز گردید و او به عنوان رهبر این انقلاب زمام امور را در دست گرفت. این ده روز، دههٔ فجر نامیده می ‌شود.

در اولین روز سال ۱۹۸۹ میلادی ـ ۱۱ جدی ۱۳۶۷ ـ آیت ‌الله جوادی آملی، محمد جواد لاریجانی و مرضیه حدیده ‌چی‌ دباغ به نمایندگی از سوی آیت‌ الله خمینی نامه ‌ای را خطاب به میخائیل گورباچف آخرین دبیرکل حزب کمونیست شوروی تسلیم وی کردند. رهبر ایران در این نامه نسبت به مرگ کمونیسم هشدار داد.

گورباچف بعدها در سال ۱۳۷۸، طی مصاحبه‌ ای؛ از اینکه به هشدارهای آن روز بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بی‌اعتنائی کرده بود، اظهار تأسف کرد.

اما مهم ترین الگویی که می توان از قیام خمینی برداشت کرد، همانا وحدت و یکپارچگی مسلمانان جهان و ایستاده گی آنان در مقابل ظلم و استکبار جهانی می باشد.

هدف امام خمینی (ره) بیداری مسلمانان و پیاده کردن قوانین اسلامی در زمین خدا و ترویج فرهنگ اسلامی در تمام کشورهای اسلامی بود.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی یک قیام سرتاسری و بزرگترین آموزه برای تمام جهان اسلام است، زیرا بعد از قیام خمینی، بیداری عظیمی در تمام کشورهای اسلامی و مستعمره جهان به وجود آمد و تا هنوز هم ما شاهد بعضی از خیزش ها در کشورهای اسلامی که برگرفته از قیام سازنده وی می باشد، هستیم.

امام خمینی با اندیشه و تفکری که برای نجات جهان اسلام داشت با درایت کامل انقلاب اسلامی ایران را با کمک خداوند متعال و مردم مسلمان ایران به پیروزی رساند.

وی با این حرکت خردمندانه خویش احیاگر فرهنگ غنی اسلامی و الهام بخش خیزش مردمی در کشورهای اسلامی شد چرا که تعدادی از کشورهای اسلامی تحت استعمار مستکبرین جهان قرار داشت.

اندیشه و افکار اسلامی خمینی نقطه عطف در جهان اسلام بشمار می آید، چرا که اندیشه های آن بزرگوار تحولات بنیادی و عظیمی را در جهان اسلام به وجود آورد.

با توجه به اینکه فرهنگ مبتذل غرب در کشور ما روز به روز مستحکم تر می شود و بعضی از جوانان ساده لوح را مورد حمله قرار داده، بناءً تنها راه نجات ملت مسلمانان، همانا پیروی از دستورات قرانی و خط فکری امام خمینی (ره) می باشد.

imam1-003

بعد از تلاش ها و اقدامات فراگیر و درخور توجه از سوی امام خمینی، وی در ۱۵ جوزای سال ۱۳۶۸ هجری، سید روح الله خمینی (ره) چشم از جهان فروبست.

Author

About Author