القاعده، قلب تپنده ی گروه های مسلح معتدل در سوریه!

12746301_558368950990953_81331064_n

با آغاز بحران سوریه و درگیری های مسلح میان تروریست های تحت حمایت کشورهای خلیج و بی ثباتی امنیتی ناشی از تلاش مسلحین برای براندازی نظامی دولت سوریه، القاعده در ژانویه ی ۲۰۱۲ به صورت رسمی ورود خود را به درگیری های خونین سوریه تحت عنوان جبهه النصره اعلام نمود.

این در حالی است که پس از گذشت چهار سال از فعالیت رسمی القاعده در سوریه، درگیری های حلب، روابط پشت پرده ی بسیاری را از وابستگی گروه های به زعم ایالات متحده و هم پیمانان آن معتدل معارضه با شاخه ی سازمان تروریستی القاعده در سوریه را فاش ساخته است.

تشکیل اتاق عملیات مشترک جبهه النصره در حلب با نام «فتح حلب» پس از مصالحه ی جبهه النصره با سایر گروه های اسلام نما در ادلب و واگذاری مدیریت درگیری های استان ادلب به این گروهک تروریستی، جنجال رسانه ی وسیعی را حتی در میان رسانه های عربی و غربی به راه انداخت.

چندی پیش روزنامه ال مانیتور در مقاله ای به بررسی ارتباط گروهک های احرار الشام، جیش الاسلام، الجبهه الشامیه، فیلق الشام و الجبهه الشامیه با شاخه ی سازمان تروریستی القاعده در سوریه پرداخت.

فراتر آنکه حضور بیش از هفت گردان از مسلحین موسوم به ارتش آزاد در اتاق عملیات مشترک «فتح حلب» بار دیگر ارتباطات وسیع گروه های مسلح تحت حمایت سیاسی کشورهای غربی با القاعده را اثبات نمود.

در همین راستا روزنامه ی القدس العربی در گزارشی مدعی شد، جبهه النصره یک سوم از کمک های تسلیحاتی کشورهای غربی اعطاء شده به ارتش آزاد سوریه را در ادلب مصادره کرده است.

با این حال گزارش های امنیتی حاکی است تعدادی از گردان ارتش آزاد سوریه خود کمک های تسلیحاتی کشورهای غربی از جمله موشک های تاو را برای براندازی دولت مردمی سوریه تقدیم جبهه النصره نموده است.

ناظران بر این باورند سیطره ی عربستان سعودی و قطر به عنوان دو کشور اصلی حامی گروه های مسلح سوریه، گروهک های تروریستی مخالف حکومت این کشور را وادار به پذیرش این نموده اند که با توجه به تجربه ی طولانی سازمان تروریستی القاعده در درگیری های افغانستان و عراق، جبهه النصره به عنوان قلب تپنده ی نیروهای معارضه عمل نماید.

Author

About Author