السیسی: رابطه میان ارتش مصر و مردم جدا شدنی نیست

السیسی، مصری‌ها جمعه به جاده ‌ها بیایند و حضوز پر رنگ خویش را به حمایت از ارتش اعلام کنند.

عبد‌الفتاح السیسی امروز (چهارشنبه) با بیان این که ارتش مصر حافظ و امانتدار جان مردم مصر باقی خواهد ماند، اعلام کرد که سه پیشنهاد به محمد مرسی برای برون‌ رفت از بحران ارائه داده بود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح مصر در سخنرانی خود در اسکندریه در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده نیروی دریایی تاکید کرد: ما محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر را فریب ندادیم و به او گفتیم ارتش تحت اختیارش است و خواستار فراخوانی گروه‌های سیاسی از سوی او برای گفت‌وگو شدیم اما مرسی نپذیرفت.

فرمانده نیروهای مسلح مصر تاکید کرد که از مرسی خواسته بود یا با برگزاری همه پرسی موافقت کند یا استعفا دهد که وی هیچ کدام را نپذیرفت و مرسی مرسی نسبت به حرکت در مسیر اجرای طرح‌های اخوان‌المسلمین نیز هشدار داده بود.

وزیر دفاع مصر هم‌چنین گفت که ارتش تفاوتی میان گروه‌ها قائل نمی‌شود و وی بر اساس “مشروعیتی که مردم به او داده‌اند،” عمل می‌کند.

او گفت: ما به مرسی نگفتیم که با او هستیم، بلکه موضع ما محکم و نشات گرفته از یک نیروی ملی محترم و شرافتمند است.

وزیر دفاع مصر عنوان داشت: ما نیازمند شناخت و تلاش هستیم، چراکه مرحله آتی بسیار حساس خواهد بود، ما ارتش بزرگی داریم، نیروهای ما خالصانه عمل می‌کنند، ارتش مصر حافظ و امانت دار خون مردم مصر باقی خواهد ماند.

وی با بیان این که ارتش تنها از مردم مصر فرمان می‌گیرد، اعلام کرد: انتخابات آینده در مصر سرنوشت‌ساز و تعیین کننده خواهد بود.

السیسی با درخواست از همگان برای شرکت در این انتخابات گفت: ما از نقشه راهی که اعلام کرده‌ایم، کوتاه نمی‌آییم و آماده برگزاری انتخابات با نظارت بین‌المللی هستیم.

السیسی بیان کرد: ما از پنج ماه قبل نسبت به درگیری میان جریان دینی و مدنی هشدار داده بودیم و شرایطی که ما در آن قرار داریم ایجاب می‌کند که نسبت به آینده کشور هشیار باشیم.

وی با بیان اینکه قبل از کودتای انجام شده سه پیشنهاد به مرسی داده بود، عنوان داشت: به جریان دینی پیشنهاد کرده بودم نامزدی برای ریاست جمهوری معرفی نکنند.

وزیر دفاع مصر هم‌چنین با تصریح اینکه تمام بیانیه‌های ارتش به اطلاع مرسی می‌رسید، گفت: به مرسی هم‌چنین توصیه کردم پستش را ترک کند یا این مساله را به همه‌پرسی بگذارد اما او قبول نکرد.

السیسی تاکید کرد که هرگز از “نقشه راه” ارائه شده کوتاه نخواهد آمد.

وزیر دفاع مصر هم‌چنین اظهار داشت که پیشنهاد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را نپذیرفته است. السیسی گفت: ابو اسحاق الحوینی، مبلغ برجسته سلفی در مقابل همه‌ رهبران سلفی از من پرسید که آیا برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد می‌شوی و من پاسخ منفی دادم.

وی در ادامه گفت: در ماه نوامبر گذشته سطح اختلافات بسیار بود و باید ما این اختلافات را حل و فصل می‌کردیم تا به این دو دستگی که الان در آن قرار داریم، نرسیم.

فرمانده نیروهای مسلح مصر هم‌چنین از مردم کشورش خواست تا رو جمعه به جاده‌ها بیایند تا اراده مردمی را برای سپردن کنترل کامل امور امنیتی و رویارویی با تروریسم به ارتش نشان دهند و نسبت به برخورد خشونت آمیز با مردم مصر هشدار داد.

وی با بیان این که اخوان المسلمین تلاش کردند تا با اقدامات خشونت آمیز ارتش را بترسانند، گفت: انتخابات آتی سرنوشت ساز است و هیچ گزینه ای‌ جز رضایت مصری‌ها در مقابل ما قرار ندارد.

السیسی با اشاره به این که برخی می‌خواهند مصر را وارد یک تونل تاریک کنند، تصریح کرد: رابطه میان ارتش مصر و مردم جدا شدنی نیست.

وی با بیان اینکه مصر “مادر جهان” باقی خواهد ماند، اعلام کرد: جمعه روز وعده ما با مصری‌هاست و ارتش امنیت تظاهرات را برقرار می‌کند. وزیر دفاع مصر همچنین گروه‌های سیاسی را به آشتی ملی دعوت کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *