اقدام ترامپ در باره اعلام قدس بعنوان پایتخت رژیم اسرائیل واکنش های جهانی را برانگیخت

در پی اقدام ترامپ در خصوص به رسمت شناختن بیت المقدس بعنوان پایتخت رژیم اسرائیل واکنش های بین المللی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اقدام ترامپ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل واکنش‌های بین‌المللی را به دنبال داشت.

صدها فلسطینی ساکن اردوگاه برج البراجنه بیروت بعد از سخنرانی ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.

همچنین فعالان در برلین پایتخت آلمان به علت تصمیم ترامپ برای تعیین قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

شبکه تلویزیونی العالم اعلام کرد مردم غزه اندکی پیش از سخنرانی دونالد ترامپ و اعلام شهر (اشغالی) قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل، تظاهرات کردند.

جنبش مقاومت فلسطین، حماس، اعلام کرد تصمیم امروز ترامپ به منزله بازگشایی «درهای جهنم» است.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس تأکید کرد: فلسطین تسلیم تصمیم ترامپ نمی‌شود. فلیسطینیان در واکنش به این اقدام، انتفاضه‌ای سراسری به راه می اندازند.

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی هشدار داد تصمیم ترامپ اعلام جنگ بود. وی تاکید کرد امروز روز وحدت برای مقابله با تجاوزی آشکار است که علیه فلسطین و مقدسات امت اسلامی به راه افتاده است.

سازمان آزادی بخش فلسطین به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را مرگ راهکار تشکیل دو دولت در فلسطین دانست.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد کشورمان اقدام دولت آمریکا در انتقال سفارت‌خانه خود از تل آویو به بیت المقدس اشغالی و اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس را به شدت محکوم می‌کند و آن را نقض آشکار قطعنامه‌های بین المللی می‌داند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، تأکید کرد اقدام ترامپ نقض تمامی قطعنامه‌ها و توافقات بین‌المللی و دوجانبه است. وی افزود تصمیم ترامپ به منزله خروج آمریکا از گفت‌وگوهای صلح است. وی تأکید کرد تصمیم ترامپ به نقش آمریکا در روند گفت‌وگوهای صلح اسرائیل و فلسطین پایان داد. محمود عباس افزود: فلسطین بزرگتر از آن است که ترامپ بتواند با این تصمیم خود تاریخ آن را تغییر دهد. قدس تا ابد پایتخت فلسطین خواهد بود و اقدام ترامپ اعتباری ندارد. به زودی یک موضع واحد فلسطینی اتخاذ خواهیم کرد که در پاسخ به اقدام آمریکا درمورد قدس خواهد بود.

دفتر ریاست جمهوری سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: آینده قدس را تنها اراده و عزم وفاداران به آرمان فلسطین تعیین خواهد کرد نه یک دولت یا رئیس جمهور. این آرمان در وجدان مردم عرب تا تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس زنده و پاینده خواهد ماند.

نوری المالکی، معاون رئیس جمهور عراق، اعلام کرد به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اعلام جنگ و تجاوز به حقوق مردم فلسطین است.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، ضمن محکوم کردن تصمیم ترامپ درباره قدس، همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، اعلام کرد تصمیم ترامپ گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را مختل خواهد کرد. گوترش همچنین گفت از تمامی قدرت خود برای کشاندن طرف های فلسطینی و صهیونیست به میز مذاکرات سازش استفاده خواهد کرد.

نفتالی بنت، وزیر معارف اسرائیل، به عنوان نخستین مقام اسرائیل در واکنش به سخنرانی ترامپ، این روز را «روزی درخشان» برای قوم یهود دانست.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، دقایقی پس از آن که ترامپ طی سخنرانی خود قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و دستور اجرایی انتقال سفارت آمریکا به قدس را امضا کرد، طی سخنرانی‌ای این رویداد را تاریخی توصیف کرد. وی از ترامپ بابت این تصمیم خود قدردانی و تأکید کرد «هرگونه توافق صلحی با فلسطینیان باید منوط به این باشد که شهر قدس، پایتخت اسرائیل است». نخست وزیر رژیم اسرائیل افزود هیچ توافق سازشی که در آن بیت المقدس بخشی از اسراییل شناخته نشود، حاصل نخواهد شد. نتانیاهو همچنین از کشورهای دیگر خواست سفارت‌هایشان را از تل‌آویو به قدس انتقال دهند.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، خواستار حفظ وضعیت قدس شد.

اتحادیه اروپا نیز به موج جهانی اعتراضات علیه ترامپ پیوست. بروکسل تصمیم ترامپ درباره قدس را مردود دانست و اعلام کرد موضع اتحادیه اروپا در برابر قدس تغییر نخواهد کرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای نسبت به اقدام دونالد ترامپ ابراز نگرانی کرد. وی تاکید کرد موضع پیشین اتحادیه اروپا در باره فلسطین تغییر نکرده است. موگرینی افزود: دو طرف باید از طریق مذاکره وضعیت (بیت المقدس) را مشخص کنند به گونه‌ای که این شهر پایتخت هر دو سرزمین باشد!

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد برلین از تصمیم ترامپ درباره قدس حمایت نمی‌کند. وی افزود درباره وضعیت قدس بایستی با مذاکره تصمیم‌گیری شود.

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس، نیز در این باره اظهار کرد با تصمیم «غیرسازنده» ترامپ برای شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، مخالف است.

جرمی کوربین، رئیس حزب کارگر انگلیس، در واکنش به تصمیم ترامپ گفت: دولت انگلیس باید این اقدام خطرناک را محکوم کند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، اعلام کرد تصمیم ترامپ درباره قدس تاسف بار است و پاریس از آن حمایت نمی کند.

وزیر امور خارجه سوئد تأکید کرد تصمیم دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس یا اعلام این شهر به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل، یک فاجعه است که کل منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وزارت خارجه مصر و ترکیه در بیانیه‌هایی این اقدام ترامپ را مردود و محکوم کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اظهار کرد: طرح آمریکا برای شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل در برابر وجدان بشری، حقوق و تاریخ، بی اعتبار و فاقد ارزش است.

مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه در این باره در پیامی توییتری تأکید کرد: تصمیم ترامپ خلاف قوانین بین‌‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل است.

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در تماس تلفنی با دونالد ترامپ، درباره پیامدهای خطرناک تصمیم آمریکا برای انتقال سفارتش به قدس هشدار داد.

محمد المؤمنی، سخنگوی رسمی دولت اردن، این اقدام ترامپ را «باطل» خواند و آن را محکوم کرد.

کانال ۱۰ تلویزیون اسرائیل اعلام کرد تصمیم دونالد ترامپ در اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل با چراغ سبز عربستان و مصر صورت گرفته است و بیانیه کشورهای عربی درمحکومیت این اقدام رئیس‌جمهور آمریکا، جدی نیست.

«ساشا سرجیو سولز» نماینده بولیوی در شورای امنیت تأکید کرد تصمیم ترامپ غیر عقلانی و خطرناک است که با قوانین بین المللی و شورای امنیت در تضاد است و هرگونه تلاشی برای صلح در خاورمیانه را از بین خواهد بُرد. بولیوی از شورای امنیت خواست نشستی فوری درباره قدس برگزار کند.

عربستان سعودی چهارشنبه شب تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل غیر مسئولانه خواند و آن را محکوم کرد.

تلویزیون العربیه گزارش کرد سعودی معتقد است که این اقدام آمریکا بر پیچیدگی های موجود در خصوص فرایند سازش خواهد افزود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *