اقدامی برای نجات گیرمانده‌گان در میرزاولنگ نشده است

از سقوط منطقه میرزاولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل بدست طالبان مسلح نزدیک به چهار روز می‌گذرد و گزارش‌ها از محل حاکی از قتل عام دست‌کم ۵۰ باشنده این منطقه بشمول زنان و کودکان می‌باشد.

مقام‌های محلی این ولایت می‌گویند درخواست‌های مکرر آنان بخاطر نجات گیرمانده‌گان از سوی مقام‌های دولتی در مرکز کشور تا کنون بی‌پاسخ بوده و هیچ نیروی نظامی به سرپل اعزام نشده است.

به گفته مقام‌های محلی ولایت سرپل، هنوز نزدیک به ۱۵۰ خانواده در اسارت طالبان مسلح بسر می‌برند و اجساد کشته شده‌ها نیز به بسته‌گانشان تسلیم داده نشده است.

ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل به خبرگزاری خاورمیانه گفت، با تلاش‌های مکرر از «هر طریقی» مؤفق نشده‌اند که اجساد کشته‌شده‌گان را از منطقه میرزاولنگ بیرون بیاورند.

عمق فاجعه

نیروهای مسلح محلی پس از ۴۸ ساعت درگیری با طالبان مسلح و اعزام نشدن قوای کمکی به محل، بامداد روز شنبه (۱۴اسد) مجبور به عقب‌نشینی شدند و در ساعات اولیه سقوط؛ خانواده‌های زیادی نیز با نیروهای مسلح فرار کردند.

به گفته نجات یافته‌گان، به حدی وضعیت تنگ بود که حتی برخی مادران؛ نوزادشان را رها کرده فرار نمودند و بنابر قطع ارتباط تلیفونی گیرمانده‌ها، تا کنون از سرنوشت آنان اطلاع کاملی در دست نیست.

بر اساس گزارش‌ها؛ طالبان مسلح در همدستی با گروه داعش شماری را تیرباران کرده‌اند و شماری را هم سلاخی کرده و به دره‌ها پرت نموده‌اند.

سکوت مرگ‌بار حکومت

به گفته مسوولان محلی ولایت سرپل با درخواست‌های مکرر در قبال فرستادن نیروهای کمکی بخاطر رهایی گیرمانده‌گان، تا کنون اقدام عملی صورت نگرفته و نیروهای نظامی به این ولایت اعزام نشده است.

والی سرپل نیز روز گذشته در اعلامیه‌ای خواستار اعزام نیروی نظامی به میرزاولنگ شده بود.

این مسوولان جان افراد باقی‌مانده را نیز در خطر می‌خوانند و می‌گویند؛ احتمال فجایع بیشتر محسوس است.

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، سکوت حکومت را در قبال فاجعه میرزاولنگ به شدت انتقاد کرده و این بی‌پروایی را زمینه‌ساز گسترش عمق فاجعه نسل‌کشی می‌دانند.

این کاربران، نهادهای دفاع از حقوق بشر و حامیان بین‌المللی افغانستان را نیز متهم به سکوت کرده‌اند و با «هشتک #MirzOlangMassacre» کمپاین گسترده‌ای را به‌خاطر نجات جان گیرمانده‌گان در توئیتر راه‌اندازی کرده‌اند.

گزارش‌های تازه بدست آمده (امروز سه‌شنبه ۱۷اسد) می‌رساند که جنگجویان موجود در محل اجساد را به گونه دسته‌جمعی بدون جنازه دفن کرده‌اند.

طالبان مسلح اما ادعاهای صورت گرفته مبنی بر کشتار غیرنظامیان را رد می‌کنند و می‌گویند دست‌کم ۲۸ جسد از افراد مسلح کشته شده در محل باقی‌مانده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *