افغانستان و چین به صورت مشترک با تروریزم مبارزه نمایند

رئیس جمهور کرزی: یکی از منافع مشترک افغانستان و چین، مبارزه مشترک آنان با تروریزم می باشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان عصر دیروز به وقت محلی با شی جین پینگ رئیس جمهور چین در شهر شانگهای دیدار کرد.

در این دیدار روسای جمهور دو کشور در مورد روابط دو جانبه، پروسه صلح افغانستان، مبارزه مشترک با تروریزم و افراطیت و تداوم همکاریها زمینه های اقتصادی، تجارتی و سایر عرصه ها، بحث و تبادل نظر نمودند.

آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین ضمن خوش آمدید به حامد کرزی گفت: افغانستان در یک دههء گذشته تحت رهبری خردمندانهء شما پیشرفت های زیادی نموده است.

رئیس جمهور چین گفت: روابط دو جانبه میان چین و افغانستان در آینده بیشتر گسترش خواهد یافت، زیرا بنیاد این روابط در دوران زعامت شما گذاشته شد و این روابط بدون شک با حکومت جدید افغانستان نیز ادامه می یابد.

وی به رئیس جمهور کرزی گفت که چین و افغانستان دوستان تاریخی هستند و ” شما یک دوست تاریخی چین هستید و چینی ها دوستان تاریخی خود را فراموش نمی کنند.”

رئیس جمهور چین در این دیدار مراتب تسلیت و همدردی خویش را بخاطر تلفات جانی و خسارات مالی ناشی از لغزش زمین در ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان ابراز نموده، خاطر نشان کرد که چین بر علاوهء مساعدت نقدی، یک تعداد از مشاروین خویش را نیز به افغانستان فرستاده است تا با نهاد های مبارزه با حوادث طبیعی تجارب خویش را شریک سازند.

آقای شی جین پینگ، اشتراک گستردهء افغانها را در انتخابات ستایش کرد و اظهار آرزومندی نمود تا انتخابات دور دوم ریاست جمهوری نیز به موفقیت به اتمام برسد.

رئیس جمهور چین خاطر نشان کرد که کشورش ” خواهان افغانستان یکپارچه، مترقی و باثبات می باشد.”

وی گفت که چین از پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغانستان حمایت می کند و به همکاری  و کمک های دراز مدت خویش در راستای بازسازی افغانستان ادامه میدهد.

همچنان موصوف گفت که کشورش آماده است تا متخصصین افغانستان را در عرصه های مختلف در چین آموزش دهد.

رئیس جمهور شی جین پینگ تصریح کرد که حکومت اش از سرمایه گذاری چینی ها در افغانستان حمایت می کند وسرمایه گذاران چینی را بیشتر تشویق خواهد کرد تا در افغانستان سرمایه گذاری نمایند.

رئیس جمهور چین افزود که نشست آیندهء پروسه استانبول در ماه اگست به میزبانی چین در آن کشور دایر می گردد و حمایت کشور های اشتراک کننده در آن  برای افغانستان جلب خواهد شد.

در مقابل حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان گفت که برای من و مردم افغانستان جای افتخار است که با چین دوستی داریم. دوستی بزرگ میان افغانستان و چین وجود دارد که اساس این دوستی بزرگ را کشور چین گذاشته است.

رئیس جمهور افزود: چین یک دوست و همسایهء خوب افغانستان است که در حالات مختلف اوضاع افغانستان را خوب درک کرده و کمک های لازم را با کشور ما انجام داده است.

حامد کرزی به نماینده گی از مردم افغانستان از کمک های مردم و حکومت چین تشکری کرده، گفت: اطمینان دارم که حکومت آیندهء افغانستان نیز با چین دوست و همکار باقی می ماند و دوستی و همکاری موجود میان دو کشور بیشتر تقویت خواهد شد.

رئیس جمهور کرزی با اشاره بر فرصت ها و تهدیدات مشترک که در مقابل چین و افغانستان قرار دارد، گفت که در مقابل چین و افغانستان هم فرصت ها و هم تهدیدات وجود دارد که مهمترین تهدید در برابر آنان ” تروریزم و افراطیت” می باشد. افغانستان، چین و کشور های منطقه باید به صورت مشترک در مقابل این پدیده، مبارزه جدی نمایند.

رئیس جمهور گفت: یکی از منافع مشترک افغانستان و چین این است تا به صورت مشترک با تروریزم مبارزه نمایند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *