افغانستان روند آغاز تجارت را تسریع بخشیده است

بر اساس یک گزارش تجارتی گروپ بانک جھانی، افغانستان توانسته است در بین کشور ھای اسیای جنوبی پروسه آغاز فعالیت تجارتی خود را از طریق کاھش زمان و ھزینه لازم برای بدست آوردن جواز تجارتی و سرمایه گذاری و حذف طرزالعمل تفتیش دفاتر شرکت ھای جدید التأسیس، ساده تر سازد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ھمچنان افغانستان توانسته است که با تطبیق سیستم ثبت تضمینات، معاملات مصؤن را نیز تقویت بخشد.

این گزارش که تحت عنوان “درک مقررات تشبثات کوچک و متوسط پیشبرد فعالیتھای تجارتی ٢٠١۴ ” امروز (چهارشنبه) منتشر شد، تاکید شده که از جمله ھشت کشور اسیای جنوبی شش کشور آن توانسته تا در مجموع یازده شاخص اصلاحاتی را جھت آغاز فعالیت ھای تجارتی، تقویت دسترسی به قرضه و پرداخت مالیات، تطبیق نمایند.

در حقیقت در سالهای ٢٠١٢ – ٢٠١٣ میلادی، کشور ھای اسیای جنوبی در بین سایر کشورھای جھان در عرصۀ تطبیق اصلاحات مقرراتی برای پیشبرد فعالیتھای تجارت، پیشتاز بوده است.

ریتا رامالو، مؤلف ارشد گزارش گروپ بانک جھانی میگوید، “پیشبرد فعالیتھای تجارتی لزوم اً به معنای وضع کردن لوایح و مقررات محدود نیست، بلکه به معنای وضع نمودن لوایح و مقررات منطقی برای پیشبرد تجارت میباشد و یقینا سرعت تطبیق اصلاحات مقرراتی در اسیای جنوبی ما را تشویق نموده است.

او تاکید کرده است که در سال گذشته شاھد پیشرفت ھای بطی در ھندوستان نسبت به سایر کشورھای رو به انکشاف مانند فدراسیون روسیه، بوده باوجود محیط بی ثبات اقتصادی درجھان، کشور ھای جنوب آسیا دارای برنامه ھای فعال اصلاحات بودند.”

سینگاپور در درجه بندی سالاانه گزارش بانک جھانی در صدر فھرست قرار دارد و توانسته است در بین ١٠ اقتصاد برتر جھان جایگاه خود را حفظ کند، کشور ھای ھانک کانگ، چین، زیلاند جدید، ایالات متحده، دنمارک، مالیزیا، جمھوری کوریا، جورجیا، ناروی و انگلستان از جمله کشور ھای ده گانه ای جھان ھستند که دارای بھترین و مساعد ترین محیط مقرراتی برای تجارت و سرمایه میباشند.

برعلاوۀ درجه بندی جھانی، گزارش پیشبرد فعالیتھای تجارتی ھمه ساله در مورد آنعده اقتصادھای جھان که در مقایسه به سال گذشته در شاخص ھای این گزارش بھبود یافته اند، نیز گزارش تھیه میکند. کشور ھای ده گانه ایکه امسال در صدر این فھرست قرار گرفته اند به ترتیب عبارت اند از اوکراین، رواندا، فدراسیون روسیه، فلیپین، کوسووا، جیبوتی، ساحل عاج، بوروندی، جمھوری مقدونیه یوگوسلاویای سابق و گواتیمالا میباشند.

با این وجود ھنوز ھم چالش ھای وجود دارند و از جمله کشور ھای فوق پنج کشور آن (بوروندی، ساحل عاج، جیبوتی، فیلیپین، و یوکراین) ھنوز ھم از نظر تسھیل پروسه تجارت و سرمایه گذاری در نیمه دوم فھرست جھانی قرار دارند.

در این گزارش آمده است که در مورد گزارشھای پیشبرد فعالیت ھای تجارتی که از جمله گزارشھای مھم بانک جھانی میباشد، دوران ،(IFC)  گزارش مشترک بانک جھانی و ادارۀ مالی بین المللی حیات فعالیت ھای تجارتی را از آغاز فعالیت تجارتی، تجارت فرامرزی، پرداخت مالیات تا رسیدگی به حالات افلاس و ورشکستگی، مورد تحلیل و ارزیابی قرار میدھد.

در گزارش پیشبرد فعالیت ھای تجارتی درجه بندی تسھیل فعالیتھای تجارتی توسط ١٠ شاخص سنجش و ارزیابی میگردد و این گزارش اقتصاد ١٨٩ کشور جھان را مورد پوشش قرار میدھد.

گزارش امسال یازدھمین گزارش از سلسله گزارشات جھانی پیشبرد فعالیتھای تجارتی بوده و ١٨٩ اقتصاد جھان را مورد پوشش قرار داده است.

گروپ بانک جھانی یکی از بزرگترین منبع تمویل و دانش برای کشورھای رو به انکشاف میباشد. این گروپ متشکل از

که (IDA) و ادارۀ انکشاف بین المللی (IBRD) پنج نھاد مرتبط بوده که عبارتند از: بانک بین المللی بازسازی و انکشاف(MIGA)  ادارۀ تضمین چندجانبه از سرمایه گذاری (IFC)  مشترکاً بانک جھانی را تشکیل میدھد، ادارۀ مالی بین المللی میباشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *