افغانستان در سال ۲۰۱۲ هفتاد و چهار درصد تریاک جهان را تولید کرده است

اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد می‌گوید افغانستان در سال ۲۰۱۲ هفتاد و چهار درصد تریاک جهان را تولید کرده است و حدود یک میلیون افغان بین سنین ۱۵ تا ۶۴ به مواد مخدر معتاد هستند.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه،  اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد گزارش تازه ای را به نشر سپرده که براساس آن، افغانستان همچنان بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان است.

در این گزارش که روز چهار شنبه، در وین پایتخت اتریش منتشر شد، آمده  که به دلیل یک بیماری در مزارع کوکنار (خشخاش) در افغانستان در سال ۲۰۱۲، تولید جهانی تریاک ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۱ کاهش یافت و به ۴۹۰۰ تن رسید.

در این گزارش از قول یان‌کوبیش نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان گفته شده که “اقتصاد مواد مخدر در افغانستان یکی از عوامل بی‌ثباتی در این کشور است.

اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد می‌گوید حدود یک میلیون افغان بین سنین ۱۵ تا ۶۴ به مواد مخدر معتاد هستند.

“اقتصاد مواد مخدر در افغانستان یکی از عوامل بی‌ثباتی در این کشور است. تولید و تجارت غیرقانونی موادمخدر همزمان منابع مالی را در اختیار شورشیان قرار می‌دهد و اقتصاد، امنیت و نهادهای افغانستان را تهدید می‌کند.”

ژان لوک لمایو، نماینده  اداره ملل متحد در افغانستان گفت: “رنج ناشی از مشکل مواد مخدر افغانستان حالا تنها در خیابان‌های پایتخت‌های جهان احساس نمی‌شود بلکه اعتیاد در میان شهروندان افغانستان نیز به مشکل بزرگی تبدیل شده است. اعتیاد تنها به هیروئین نه بلکه مصرف حشیش، داروهای ضدا ضطراب و مسکن‌ها نیز مشکل بزرگی است.”

سازمان ملل می‌گوید تنها ده درصد معتادان به مواد مخدر در افغانستان تحت تداوی قرار گرفته‌ اند و بیشتر از ۷۰۰ هزار معتاد افغان به هیچ نوع درمان دسترسی ندارند.

آقای لمایو، می‌گوید:”من از همه ملت‌هایی که به تلاشها برای کاهش کشت مواد مخدر در افغانستان کمک می‌کنند، می‌خواهم تا در زمینه مبارزه علیه بحران بهداشتی مربوط به مواد مخدر در این کشور نیز کمک کنند.”

امکانات ناکافی دولت افغانستان برای برخورد با مشکل اعتیاد در افغانستان نیز ناچیز است.

مجموع بودجه دولت افغانستان برای درمان یک میلیون معتاد این کشور دو میلیون و دوصد هزار دالر است.

ثریا دلیل، وزیر صحت عامه کشور می ‌گوید: “برای ریشه کن کردن اعتیاد در افغانستان کار زیادی صورت نگرفته. باید فعالیت های زیادی در این بخش صورت بگیرد و بودجه زیاد برای این کار تخصیص داده شود”

شاید یکی از دلایل عدم موفقیت برنامه های بازپروری معتادان، نبود امکانات کافی است.

مشکل اعتیاد بر مشکلات دیگر افغانستان افزوده است و پیروزی در مبارزه با مواد مخدر نیازمند تلاش زیادیست.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *