افغانستان در بخش آزادی مطبوعات در میان ۱۸۰ کشور، ۱۲۰ است

ارگ ریاست جمهوری افغانستان گزارش فشرده ای از کارکردهای حکومت وحدت ملی را در تقویت آزادی بیان منتشر کرد که بر اساس آن افغانستان در میان ۱۸۰ کشور جهان در بخش آزادی مطبوعات جایگاه ۱۲۰ را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ارگ ریاست جمهوری اعلام کرد که حکومت وحدت ملی با درک درست از حقوق و آزادی‌های قانونی اتباع کشور همواره تلاش نموده است تا زمینه رشد و بهبود وضعیت آزادی بیان در کشور را مهیا بسازد.

حکومت وحدت ملی مطابق به مواد قانون اساسی کشور، آزادی بیان را مصئون از هرگونه تعرض می داند و بهبود فعالیت‌ها در این عرصه را از مسئولیت‌های اساسی خود می‌داند.

حکومت وحدت ملی در یک سال گذشته (۱۳۹۵) در مشورت با خبرنگاران و فعالان عرصه آزادی بیان در روند دسترسی به اطلاعات و ارائه معلومات دست آوردهای با اهمیتی داشته است.

براساس این گزارش با در نظرداشت ایجاد سهولت‌های کاری برای فعالان عرصه خبرنگاری، افغانستان در سال گذشته توانست در جدول شاخص آزادی مطبوعات صعود دوپله‌ی داشته باشد و درمیان ۱۸۰ کشور، افغانستان درجایگاه ۱۲۰ قرار گرفته است.

همچنین تعدیل مقرره طرز تاسیس و فعالیت رسانه‌های همگانی و خصوصی، در کمیته قوانین کابینه افغانستان. تعدیل این مقرره، هزینه ثبت و راجستر رسانه‌های خصوصی را تا ۹۰ درصد کاهش داده است.

براساس گزارش منتشر شده ارگ ریاست جمهوری با توجه به ایجاد رابطه دوطرفه میان حکومت و رسانه‌های کشور، سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که کمتر حکومتی در جهان به پیمانه حکومت افغانستان با رسانه‎ها همکار بوده است.

در ادامه این گزارش، در باره برگزاری ۱۵۶ کنفرانس خبری توسط سخنگویان حکومت در مرکز رسانه ها اشاره شده و حد اقل روزانه دفتر سخنگوی ریاست جمهوری ۱۰۰ تماس تلفنی، ایمیل و پیام از رسانه‌های داخلی و بین‌المللی را پاسخ داده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *