افغانستان درتلاش توسعه راه های ترانزیت جدید

وزارت امورخارجه افغانستان در جستجوی راه های بدیل و دسترسی افغانستان از راه تجارت به بحیره سیاه است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزارت امور خارجه اعلام کرد که افغانستان برای رسیدن به هدف رونق تجارت و استحصال منابع طبیعی نیازمند است تا در جستجوی راه های بدیل برای توسعه ترانزیت به دهلیز های جدید جهت وصل به کشور های منطقه و فرا منطقوی باشد.

به همین منظور، ضرار احمد عثمانی وزیر امور خارجه کشورمان با در نظرداشت اهمیت موضوع، مسیر ترانزیتی و وصل شدن افغانستان به کشور های منطقه را یک اصل دانسته و به منظور بحث روی تطبیق این امر، سه سفر پی در پی به کشور های ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان داشته است.

آقای مقبل در این سفر ها  با رؤسای جمهور، صدر اعظم و وزرای امور خارجه کشور های یاد شده، دیدار و ملاقات های داشته است.

در این ملاقات ها، تعهدات و حمایت های سیاسی کشور های منطقه جلب شده و مقامات آن کشور ها از طرح ایجاد مسیر ترانزیتی میان افغانستان و بحیره سیاه از طریق کشور های ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان استقبال نمودند.

با این حال وزیر امور خارجه نشستی با حضور وزرای تجارت و صنایع، ترانسپورت و هوانوردی، فواید عامه، اقتصاد، رئیس عمومی دافغانستان بانک و معین عواید گمرکات وزارت مالیه در کابل داشت، تا گروپ تخنیکی در این راستا ایجاد گردد.

در این نشست، آقای عثمانی در مورد اهمیت ایجاد مسیر ترانزیتی و دستآورد های سفر هایش در کشور های ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان معلومات مفصل ارائه نموده و در این راستا خواهان همکاری های وزارت های یاد شده گردید.

طرح یاد شده مورد تأیید وزرای اشتراک کننده قرار گرفت و تصمیم اتخاذ گردید تا با ایجاد یک تیم تخنیکی بین الوزارتی، روی مسوده سند در جلسه ی در سطح معینان وزارت های امور خارجه افغانستان و سه کشور منطقه بحث صورت گیرد.

قرار است بعد از جلسه معینان وزارت های امور خارجه افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان جلسه چهار جانبه دیگری با اشتراک وزرای امور خارجه چهار کشور به هدف صدور اعلامیه چهار جانبه و تصمیم گیری روی موافقتنامه بر گزار گردد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *