افغانستان بهترین خط ترانزیت صادرات کالا از ایران به پاکستان

مردم افغانستان به دلیل نزدیکی دینی و فرهنگی بامردم ایران مواد غذایی ساخت ایران را بر سایر تولیدات کشورهای دیگر ترجیح می دهند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از شبکه خبری ایرنا، حاجی عبدالهادی فرهنگ امروز یک شنبه در همدان گفت: صنایع لبنی ایران، کنسرو مواد غذایی مختلف و رب گوجه فرنگی و سایر صنایع غذایی ایران خواهان بسیاری در افغانستان داشته و کشور ایران سالانه صادرات بسیاری را به کشور افغانستان انجام می دهد.

وی افزود: در جریان بازدید از صنایع غذایی ولایت همدان شرکت ها و کارخانه های بسیار خوبی را مشاهده کردیم که توانمندی های بسیار بالایی برای صادرات دارند.

آقای همچنان تصریح کرد: شرکت ها و کارخانه‌های ایرانی می توانند با ایجاد نمایندگی در کشور افغانستان و ایجاد شرکت های مشترک با افغان ها دانش فنی و کالاهای خود را صادر کنند، وی افزود: ایرانی ها می توانند کارخانه ها و شرکت هایی در افغانستان تأسیس کنند که صد در صد مالکیت آن ها را خود بر عهده داشته باشند.

او اظهار داشت: ۵۰۰ شرکت متعلق به کشور ایران تحت حمایت سازمان آیسا وزارت تجارت جمهوری اسلامی افغانستان هستند.  وی ادامه داد: آیسا سازمانی است که از شرکت‌های خارجی سرمایه گذار در افغانستان حمایت می کند.

فرهنگ تصریح کرد: شرکت هایی ایرانی که در افغانستان ثبت می شوند می توانند از این طریق به صادرات و واردات خود به جهان پرداخته و شخصیت حقوقی پیدا کرده و برای خود اعتبار ایجاد کنند.

وی تشریح کرد: افغانستان برای ایران می تواند یک خط ترانزیت صادرات کالا به پاکستان نیز باشد.

وی در ادامه گفت: صادرات ایران به کشور افغانستان در سه بخش تقسیم می شود، صادرات غیر نفتی که در سال به ۲.۵ میلیارد دالر می رسد؛ صادرات نفتی و مشتقات آن که به ۳.۵ میلارد دالر در سال می رسد و صادرات دانش فنی که شرکت های ایرانی پروژه های فنی بزرگ در زمینه راه سازی، آب و برق که بعضا ارزش آن ها به ۱۰۰ میلیون دالر میرسد در افغانستان انجام می دهند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *