افغانستان الگوی همزیستی مذهبی در سطح کشورهای منطقه است

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور در مراسم عاشورای حسینی در غرب شهر کابل حضور یافت و گفت که پیروان مذاهب در افغانستان الگوی کم نظیری از همزیستی مذهبی در سطح کشورهای منطقه می باشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز در مراسم عاشورا در مسجد جامع نبی اکرم ( ص) در شهرک حاجی نبی واقع غرب شهر کابل، اشتراک کرد.

همچنین در این مراسم  حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، استاد محمد کریم خلیلی معاون ارشد شورای عالی صلح، شماری از وزرا و مشاورین ریاست جمهوری اشتراک کردند.

رئیس جمهورغنی در این مراسم گفت: روز عاشورا که در ادیان آسمانی روزی مهم، و در زندگی پیامبر گرامی اسلام روزی برای عبادت و معنویت بوده است، با پیوند یافتن آن با شهادت سرورجوانان بهشت، امام حسین (ع) در تاریخ ما اهمیتی دوچندان پیدا کرده است.

محمد اشرف غنی گفت: با تاسف شب گذشته بار دیگر تروریستان آدم کش و جنایتکاران بشری، گروهی از مردم ما را که عزادار نواسه حضرت محمد (ص)، امام حسین(ع) بودند، به شهادت رسانده وملت عزادار افغانستان را داغدار و سوگوار نمودند.

وی افزود: این افراد که بنام اسلام دست به جنایت و کشتار بی رحمانه عزاداران امام حسین(رض)، در یکی از اماکن مقدس زدند باورمند به هیچ یک از اصول دین مبین اسلام نمی باشند. این عمل نشانه آشکار از دشمنی آنان با وحدت و همدلی میان پیروان مذاهب دین مبین اسلام در افغانستان می باشد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: پیروان مذاهب در افغانستان در یک فضای کاملاً مسالمت آمیز به سر برده و الگوی کم نظیری از همزیستی مذهبی در سطح کشورهای منطقه می باشند.

وی گفت: حمله به اماکن مقدس، زیارتگاه ها و افراد ملکی نشانه واضحی از جنایت بشری است که هر روز در گوشه و کنار کشور از کندز تا ارزگان، از کابل تا فراه، بغلان، میدان و دایکندی از سوی تروریستان رخ می دهد.

رئیس جمهور کشور خاطر نشان کرد: رویداد تروریستی شب گذشته در زیارتگاه سخی یک بار دیگر نقاب از چهره آنانی که بر خلاف اسلام و انسانیت دست به جنایت بشری می زنند برداشته و چهره واقعی ضد انسانی آنان را نمایان ساخت.

رئیس جمهور از تمام مردم افغانستان بخصوص علمای اهل تسنن و تشیع، اقشار سیاسی و آگاهان خواست تا در آگاهی بخشی و حفظ وحدت و یکپارچگی مردم رسالت خود را ادا نمایند.

محمد اشرف غنی گفت: ما باید خداوند مهربان را سپاس‌گزار باشیم که در افغانستان، وحدت و اخوت اسلامی میان شیعه و سنی استوار است و علا‌رغم خطراتی که از ناحیه فعالیت‌های افراطی و ترویج ایدئولوژی‌های تروریستی وجود دارد، تحمل و مدارای اسلامی در میان مردم ما مثال زدنی است.

وی گفت: از یاد نبریم که میراث بزرگان امت اسلامی، میراث یاران و خاندان معظم نبی اکرم، میراث اخلاق و معنویت است. آنان خود مظهر فضایل اخلاقی بودند و از پیروان شان نیز تعهد به همین ارزش‌ها را می‌خواستند. آنان برای وصل کردن آمده بودند، نه برای فصل کردن.

رئیس جمهور گفت: مراسم مذهبی ما و نحوۀ پرداختن ما به آن باید زمینه‌ای باشد برای تقویت هم‌بستگی اجتماعی، بالا بردن احساس عنایت به حقوق و احوال هم‌شهریان و هم‌وطنان، فرهنگ استفادۀ درست از عرصۀ عمومی، و اجتناب آگاهانه از هر امری که به دشمنان ما بهانه بدهد تا وحدت و اخوت ما را خدشه دار سازند.

محمد اشرف غنی افزود: ما بر این باوریم که تمام اقوام و قبایل باهم برادر کشور، گل های یک باغ بزرگ به نام افغانستان هستند. این تنوع، مایه زیبایی ما است. ما همگی این زیبایی را پاس می داریم و با تحکیم پیوندهای ملی، بر زیبایی، استحکام و اقتدار کشور خود می افزاییم.

رئیس جمهور غنی در اخیر سخنانش گفت: ما با الگو پذیری از حرکت اصلاح طلبانه و سیره سیاسی امام حسین، مبارزه با فساد، تطبیق اصلاحات در همه عرصه ها، تأمین عدالت و انکشاف متوازن و حکومتداری خوب و مبتنی بر شفافیت و شایسته سالاری را در رأس اولویت های خود قرار داده ایم و با اراده قاطع این سیاست را تعقیب خواهیم کرد و در ماه های آینده شما انکشافات بیشتری را در این موارد شاهد خواهید بود.

در این مراسم محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نیز صحبت کرد و ضمن ابراز تسلیت به عزاداران حسینی، بر وحدت و همدلی ملت افغانستان تاکید کرد.

وی در ادامه صحبت هایش، به دستآورد های حکومت وحدت ملی در طی دو سال گذشته اشاره کرد و از کنفرانس بروکسل به عنوان یکی از این دستآورد های مهم یاد نمود.

معاون دوم رئیس جمهور گفت که حکومت پس از کنفرانس بروکسل، برنامه های مهمی در عرصه های رشد اقتصادی، حکومتداری خوب، آوردن اصلاحات و مبارزه با فساد اداری دارد و با این تلاش ها زمینه دسترسی تمام مردم افغانستان به انکشاف متوازن مساعد می گردد.

همچنان استاد محمد کریم خلیلی معاون ارشد شورای عالی صلح نیز صحبت کرد و ضمن اتحاف دعا بر روح امام حسین گفت که فاصله میان شیعه و سنی در افغانستان وجود ندارد و عاشورا متعلق به همه ملت افغانستان است.

محمد کریم خلیلی از مردم خواست تا قدر همدلی را بدانند و از آن حراست کنند و تاکید کرد که مردم افغانستان در کنار حکومت وحدت ملی برای مهارکردن چالش ها در کشور قرار دارند.

وی ضمن ستایش از رشادت ها و فداکاری های نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، گفت: ما بر خود می بالیم که فرزندانی داریم که باخون خود از کشور دفاع می کنند.

معاون ارشد شورای عالی صلح در رابطه به توافقنامه دولت و حزب اسلامی گفت که این توافقنامه یک گام مهم و مثبت در راستای برقراری صلح در کشور است و ما پروسه صلح را با جدیت تعقیب می کنیم زیرا صلح نیاز همه مردم ماست.

وی گفت که صلح به معنی تسلیم شدن به طرف مقابل نیست و هر تحلیلگری که این برداشت را دارد، برداشت اش نادرست است.

استاد محمد کریم خلیلی از عزاداران حسینی تشکری کرد که با اهدای خون شان از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور حمایت می کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *