افغانستان از پاکستان صلح نمی خواهد

کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهور (15)رئیس جمهور می گوید که از پاکستان صلح نخواسته و تنها انتظار یک اقدام عملی و صادقانه از این کشور برای اخراج و نابودی مخالفان صلح است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی بعد از بازگشت از نشست سران ناتو در وارسا، امروز (۲۱سرطان) در نشست خبری در کابل حضور یافته و از دستاوردهای آن یاد کرد.

رئیس جمهور غنی با بیان اینکه پاکستان هنوز هم بین تروریستان تفاوت قایل می شود، افزود :«وقتی یک حمله از خاک یک کشور دیگر (پاکستان) به جان پولیس تازه فارغ شده انجام می شود و در این راه سند هم موجود است، باید کشورهای همسایه درک کنند که این کار منجر به صلح افغانستان نیست.»

به عقیده وی عدم تمایل پاکستان به سرکوب گروه های تروریستی و کارشکنی آن در پروسه صلح افغانستان این کشور را به انزوای جهانی کشانده است.

رئیس جمهور یکبار دیگر از سیاست های دوگانه پاکستان در قبال افغانستان انتقاد کرده و بیان داشت که بارها نیت افغانستان برای ایجاد مناسبات نیک با پاکستان ثابت شده و از هیچ تلاشی دریغ نشده است؛ اما از سوی پاکستان به این شکل نبوده است.

وی تصریح نمود که کشورهای دنیا نیز به نیت افغانستان برای صلح شک ندارند و افغانستان برای تثبیت و استحکام عملکردش برای صلح، طرح های خوبی نیز دارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مناسبات اصولی بین دو کشور همکاری جدی و صادقانه نیاز دارد افزود که نتیجه نشست چهار جانبه، حقانیت دیدگاه افغاستان در منطقه و دنیا را به اثبات رساند و به صورت مشخص ثابت کرد که پاکستان به تعهدات خود در این نشست ها عمل نکرده است.

به اعتقاد رئیس جمهور غنی، کشورهایی که از تروریستان حمایت کرده و یا با آنها برخورد جدی نمی کنند به سوی انزوای جهانی در حرکت هستند و پاکستان نیز در همین راه روان است.

وی انزوای پاکستان را برای اقدامات جدی تر در جهت بهبود روابط با افغانستان و جهان مفید می داند.

رئیس جمهور تصریح کرد :«از پاکستان صلح نمی خواهیم، تنها می خواهیم که مخالفان صلح را از خاکشان خارج کرده و آنها را نابود کنند، پیام افغانستان به پاکستان پیامی مشخص و واضح است و جنگ نا‌اعلام شده پاکستان در مقابل افغانستان باید خاتمه یابد.»

وی خاطرنشان کرد که ملت در برابر کسانی که در مسایل امنیتی مداخله کرده و یا از تروریسم حمایت می کنند، ایستاد شده و برخورد می کنند.

از سوی دیگر، رئیس جمهور سفر به وارسا را پردستاورد دانسته و اظهار داشت که جامعه جهانی تا ۲۰۲۰ در کنار افغانستان باقی خواهد ماند.

به گفته وی، این مدت زمان خوبی است تا افغانستان به سوی خودکفایی حرکت کرده و منابع مالی داخلی را پیدا کند تا از کمک های خارجی بی نیاز شود.

رئیس جمهور تعهدات دولت به ناتو را نیز مهم دانسته و اظهار داشت که حکومت به صورت جدی با فساد مبارزه کرده و اقدامات قانونی را در مبارزه با این پدیده اعمال می کند و نمی گذارد مبارزه با فساد سیاسی شود.

وی در مورد پولیس، معلم و یا مکاتب خیالی در کشور اظهار داشت که تمام این نهادها زیر ارزیابی جدی قرار گرفته و تلاش می شود تا میزان دقیق آن مشخص شود.

با این حال، داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی نیز در نشست شورای وزیران، دستاوردهای نشست وارسا را برای حکومت مهم دانست.

به گفته وی، در این نشست، جهان حمایت خود را از حکومت وحدت ملی اعلام کرده و دوباره به عملی شدن تعهدات خود تاکید کرد.

نشست وارسا روزهای جمعه و شنبه گذشته با حضور سران ناتو و رهبران حکومت وحدت ملی در استدیوم ورزشی مرکز پولند برگزار شد.

Author

About Author