افغانستان از عربستان در جنگ یمن هرگز پشتبانی نمی کند

دکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان در تازه ترین مورد گفته است که افغانستان هرگز از ائتلاف عرب به رهبری عربستان در جنگ یمن پشتیبانی نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای عبدالله این اظهارات را روز پنجشنبه در مراسم گشایش دانشگاه خصوصی خورشید در کابل بیان کرد.

همچنین رییس اجرایی حکومت وحدت ملی تاکید کرده است که  در صورتی که قبله‌ مسلمانان مورد تهدید قرار گیرد، افغانستان از عربستان سعودی حمایت خواهد کرد اما در شرایط کنونی از حمله نظامی عربستان بر یمن حمایت نمی‌کند.

آقای عبدالله افزود با توجه به این که افغانستان از جنگ و ناامنی به شدت صدمه دیده از دولت‌های یمن، عربستان و دیگر کشورهای عربی می‌خواهد تا اختلافات خود را از طریق مذاکرات سیاسی حل کنند.

این در حالی است که ارگ ریاست جمهوری افغانستان شب گذشته با نشر بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از رایزنی و برگزاری اجلاس شورای امنیت ملی کشور، دولت افغانستان از ائتلافی به رهبری عربستان سعودی در تحولات منطقه و جنگ یمن پشتیبانی می‌کند.

در بیانیه آمده است: “دولت و مردم مسلمان افغانستان روابط عمیق تاریخی و دینی با کشور عربستان سعودی داشته و دفاع از سرزمین مقدس حرمین شریفین را دین هر مسلمان می دانند، از همین رو در دفاع از سرزمین مقدس حرمین شریفین با تمام نیرو در کنار دولت و مردم برادر و مسلمان کشور عربستان سعودی، در صورت بروز هر نوع تهدید قرار دارد.”

از چهارشنبه هفته گذشته، جنگنده های ارتش عربستان سعودی با همکاری ۹ کشور دیگر عربی در چارچوب ائتلافی به رهبری سعودی بخش‌های یمن را بمباران کردند.

عربستان سعودی اعلام کرده است که تا سرنگونی کامل گروه نظامی حوثی‌ها در یمن به حملاتش ادامه خواهد داد.

Author

About Author