افشای کمک امریکا به اسرائیل

اسناد مربوط به سال ۱۹۸۷ که به تازگی از طبقه‌بندی خارج شده، نشان می‌دهد دولت امریکا به رژیم‌ اسرائیل کمک کرده تا بمب‌های هیدروژنی بسازد.

اسناد مربوط به سال ۱۹۸۷ که به تازگی از طبقه‌بندی خارج شده، نشان می‌دهد دولت امریکا به رژیم‌ اسرائیل کمک کرده تا بمب‌های هیدروژنی بسازد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اسناد مربوط به سال ۱۹۸۷ وزارت دفاع امریکا که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد دولت امریکا در شکل‌گیری برنامه تسلیحات هیدروژنی رژیم‌اسرائیل، ایفای نقش کرده است.

گزارشی که تحت عنوان “ارزیابی فناوری‌های حساس اسرائیل و کشورهای عضو ناتو” در ۳۸۶ صفحه و بر اساس یک دادخواست فدرال تنظیم شده، تأسیسات هسته‌ای اسرائیل را با تأسیسات “لس آلاموس” و آزمایشگاه ملی “اوک ریج” که دو مرکز اصلی در برنامه تسلیحات هسته‌ای امریکا هستند، قیاس کرده است.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه راشاتودی، در بخشی از این گزارش که در آستانه سفر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌اسرائیل برای ابراز مخالفت با توافق هسته‌ای با ایران منتشر شده، آمده است: (اسرائیلی‌ها) در حال توسعه کدهایی هستند که این امکان را به آن‌ها می‌دهد که بمب‌های هیدروژنی بسازند. این کدها مربوط به جزئیات پروسه‌های شکافت و گداخت در دو مقیاس ذره‌ بینی و عینی، است.

راجر متسون، عضو سابق کمیسیون انرژی اتمی ایالات متحده در واکنش به این گزارش که بر اساس قانون آزادی اطلاعات و پس از سه سال تلاش مدیر اندیشکده “موسسه تحقیقات امریکا” منتشر شده، گفته است: از مشاهده میزان همکاری‌های صورت‌گرفته در زمینه ساخت تجهیزات جنگی میان اسرائیل و ایالات متحده، متحیر شدم.

این در حالی است که ساخت این بمب‌ها در قوانین بین‌المللی ممنوع اعلام شده و علاوه بر آن کمک امریکا به کشورهایی که به دنبال وارد کردن فناوری بازفرآوری هسته‌ای هستند، از سوی قوانین داخلی این کشور ممنوع اعلام شده است.

در اسنادی که به تازگی منتشر شده، علاوه مقایسه شباهت‌های موجود میان تأسیسات هسته‌ای امریکا و مرکز هسته‌ای دیمونا، آمده است: در مسئله هسته‌ای، اسرائیلی‌ها در رابطه با شکافت تسلیحاتی، فعلا تقریبا در موقعیتی هستند که ایالات متحده در حدود سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۰ بود. لازم به ذکر است که اسرائیلی‌ها در حال ایجاد کدهایی هستند که امکان ساخت بمب‌های هیدروژنی را به آن‌ها می‌دهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *