آغاز مذاکرات محرمانه طالبان با اعضای شورای عالی صلح

نمایندگان دولت افغانستان و طالبان از مذاکرات پشت پرده خود درباره روند صلح و جزئیات آن پرده برداشتند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از آسوشیتدپرس، همچنین مذاکرات مخفیانه دولت پاکستان و نمایندگان طالبان در دبی و عربستان صورت گرفته و توافقات اولیه نیز بدشت آمده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، مذاکره با اعضای «شورای عالی صلح افغانستان» که تاکنون به صورت غیررسمی و مقدماتی انجام می‌شده است، در واقع تلاشی برای توافق بر سر شرایط ۲ طرف برای انجام مذاکرات رسمی بوده است.

با این حال، ۲ طرف خواهان پیشبرد روند صلحی هستند که پس از افتتاح رسمی دفتر طالبان در قطر در ماه جوزا دچار مشکلات و تنش‌هایی شده است.

حبیب‌الله فوزی، از دیپلمات‌های سابق طالبان که هم اکنون عضو شورای عالی صلح افغانستان است، در گفت‌وگو با روزنامه آسوشیتدپرس، از دیدارهای تک نفره برخی افراد (شورای عالی صلح) با اعضای طالبان خبر داد که البته به نام این افراد و زمان مذاکرات اشاره‌ای نکرد.

به گفته وی، گزارشاتی درباره دیدار اعضای شورای صلح و طالبان که برای انجام حج عازم عربستان شده‌اند در این کشور به گوش رسیده است.

جانان موسی زی سخنگوی وزارت امور خارجه کشور نیز روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفته بود که دولت افغانستان به‌طور قطع تماس‌هایی با برخی رهبران و اعضای خاص طالبان داشته است.

با این حال، فوزی یکی از نمایندگان طاالبان در قطر عنوان کرد که مذاکرات محرمانه این گروه با اعضای شورای عالی صلح افغانستان پیش از این آغاز شده است.

به گفته وی، «ملا عباس استنکزی» مذاکره کننده طالبان ماه گذشته با اعضای ارشد شورای عالی صلح در دبی دیدار کرده است.

وی تصریح کرد که ۲ طرف در این دیدار تلاش کردند تا با رفع اختلافات، راه را برای انجام دیدارهای رسمی هموار کنند.

این نماینده طالبان که به‌صورت حضوری در اسلام‌آباد با خبرنگار آسوشیتدپرس صحبت ‌کرده  گفته است که «ملا محمد عمر» رهبر طالبان به سخنگوی خود دستور داده تا بیانیه علنی در این باره منتشر نکند.

به گفته این نماینده طالبان، استنکزی اعلام کرده است که طالبان درمورد استفاده از پرچم و نام خود مسامحه و سازش نمی‌کنند و «صلاح الدین ربانی» رئیس شورای عالی صلح افغانستان را به خاطر پدرش «برهان الدین ربانی» (رئیس سابق شورای صلح که در سال ۲۰۱۱توسط طالبان ترور شد) یک نیروی ضد طالبان می دانند.

با این حال، این عضو طالبان تأکید کرد که ۲ طرف در مذاکرات دبی به توافقاتی نیز دست یافته‌اند. به گفته وی، طالبان آماده‌اند تا درباره قانون اساسی فعلی افغانستان مذاکره کنند و این در حالی است که این گروه حاضر به پذیرش همه بخش‌های این قانون به جز ۳ بند آن است.

البته وی به محتوای این بندها اشاره‌ای نکردو اما با اشاره به اینکه رهبری طالبان حاضراست به اشتباه خود در جلوگیری از ورود زنان به عرصه تحصیل و سیاست اذعان کند، افزود: طالبان حاضر است نمایندگان زن را در مجلس بپذیرد.

با این حال، این گروه اعلام کرده که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ افغانستان شرکت نکرده و در عوض، در دور بعدی انتخابات حاضر خواهد شد.

این نماینده طالبان گفت: طالبان خواهان آن است که پیروز انتخابات آتی ریاست جمهوری افغانستان در سال ۲۰۱۴ تنها به عنوان یک مقام موقت کار خود را آغاز کند و انتخابات بعدی این کشور باید بلافاصله پس از خروج نیروهای خارجی در پایان سال ۲۰۱۴ برگزار شود.

وی همچنین تأکید کرده که طالبان با باقی ماندن نیروهای خارجی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ به هیچ شکلی موافقت نمی‌کند و این گروه درباره حضور تعداد محدودی از این نیروها در افغانستان برای آموزش و نظارت بر نیروهای امنیتی ملی این کشور متقاعد نشده است.

اگرچه تعداد نیروهای باقی مانده در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ هنوز مشخص نشده است اما انتظار می‌رود که این نیروها، نیروهای ویژه عملیاتی آمریکا برای مقابله با شبه‌نظامیان القاعده باشند.

این نماینده طالبان با اشاره به اینکه احتمالا مذاکرات به‌زودی از سرگرفته خواهد شد، خاطر نشان کرده که با این حال، ۲ طرف هنوز فاصله زیادی از هم دارند و طالبان اعتماد چندانی به کرزی ندارد.

وی افزود: پاکستان در حال گفت‌وگو با ما و متقاعد کردن ما برای آغاز مذاکرات است و این در حالی است که طالبان نیز در تلاش برای رفع اختلافات موجود میان رده‌های مختلف خود است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *