افشاگری نخست وزیر سابق فرانسه

139409051918116836588454«فرانسوا فیون» نخست وزیر اسبق فرانسه با انتشار متنی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی،ضمن انتقاد از سیاست خارجی دولت اولاند در افزایش غیر منطقی مناسبات با عربستان سعودی ، راز مهمی را در ارتباط با اهداء  بالاترین مدال دولتی فرانسه به ولیعهد عربستان افشاء کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، «فیون» نوشت :” دولت سوسیالیست اولاند فایق آمدن بر مشکلات اقتصادی را در افزایش مناسبات با کشورهای حاشیه خلیج بویژه عربستان می داند؛ از این رو برای تحقق سرمایه گذاری اعراب و نیز انعقاد قرارداد های سنگین فروش تسلیحات , در قبال مسایل داخلی عربستان و سیاست های آن در منطقه خاورمیانه سکوت کرده و حتی ناچار به حمایت و همراهی می باشد. این موضوع مغایر با اصول و ارزش های فرانسه است.اولاند سیاست خارجی فرانسه را گروگان دالرهای نفتی سعودی ها کرده ، به طوری که دولت فرانسه نه تنها دغدغه های دموکراتیک و حقوق بشری را در قبال عربستان به فراموشی سپرده بلکه حتی ناچار است اعتبار و ارزشهای داخلی خود را نیز خرج روابط با سعودی ها کند.

به گفته وی: دولت فرانسه نتوانست در برابر درخواست و اصرار ولیعهد عربستان «محمدبن نایف» برای دریافت مدال «لژیون دونور» مقاومت کند. ولیعهد عربستان دریافت این مدال را شرط تداوم قرارداد۳ میلیارد دالری خرید تسلیحات از فرانسه تعیین کرده بود ، قراردادی که سال گذشته برای تسلیح ارتش لبنان بین عربستان و فرانسه منعقد شد و اخیرا سعودی ها از منتفی شدن اهداء  سلاح به لبنان خبر دادند، لکن در سفر محمدبن نایف به فرانسه و پس از اهداء مدال لژیون دونور به وی ، اعلام شد که این قرارداد پابرجاست و سلاح های خریداری شده به ارتش عربستان تحویل خواهد شد.”

Author

About Author