افزایش نگرانی ها از حضور افراد مسلح غیرمسوول در هرات

خبرگزاری خاورمیانه

شهروندان هرات از وجود و گشت و گذار افراد مسلح غیرمسوول در این ولایت ابراز نگرانی کرده و از دولت میخواهند تا این معضل را حل کند.

هرات در غرب افغانستان ولایتی است که از امنیت نسبی نظر به ولایت های دیگر برخوردار است؛ اما در این اواخر وجود افراد مسلح غیرمسوول در سطح شهر و بیشتر در ولسوالیهای آن، سبب نگرانی و ایجاد وحشت میان شهروندان هرات شده است.

باشنده گان هرات میگویند، افراد مسلح غیرمسوول در شهر و ولسوالیها دیده می شوند و این خود باعث به وجود آمدن ترور، اختطاف و ناامنی ها در این ولایت شده است.

آنان میگویند که وجود این افراد؛ بی نظمی و ناامنی را در شهر و اطراف ایجاد کرده است و در سال های اخیر یکی از عوامل عمده ناامنی ها نیز وجود این افراد بوده است.

مردم هرات از مقام های محلی میخواهند تا در این مورد اقدامات اساسی روی دست گیرند.

بر اساس گفته های مردم و اعضای شورای ولایتی، افراد مسلح غیرمسوول بیشتر در ولسوالی های شیندند و کشک کهنه حضور دارند.

محمد زمان باشنده ولسوالی شیندند به خاورمیانه گفت :«پولیس تا حال نتوانسته که افراد مسلح غیرمسوول را از ولسوالی شیندند جمع کند و این افراد در بسیاری از اعمال تخریبی دست دارند.»

به گفته وی، وجود این افراد باعث وحشت میان مردم شده و حتی اعتماد مردم نسبت به نیروهای امنیتی را کم کرده اند؛ چون هیچ اقدامی در رابطه به افراد مسلح غیرمسوول انجام نداده اند.

در عین حال، سکینه حسینی عضو شورای ولایتی هرات به خاورمیانه گفت :«افراد مسلح غیر مسوول در مناطقی از هرات قابل مشاهده است و نگرانی هایی را برای مردم به وجود آورده است.»

وی افزود که پولیس هرات تا حال در جمع آوری و خلع سلاح کردن این افراد موفق نبوده و هنوز هم افراد مسلح غیرمسوول در سطح شهر و ولسوالیها دیده می شوند.

بانو حسینی تاکید کرد که وجود این افراد میتواند امنیت را زیر سوال ببرد و اخاذی، سوءاستفاده، اختطاف و ترور را در هرات افزایش دهد.

با این حال، جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که در حال حاضر امنیت نسبت به گذشته در شهر هرات و اطراف آن بهتر شده است.

وی وجود افراد مسلح را در شهر هرات رد میکند و میگوید که اگر افرادی با سلاح در شهر گشت و گذار میکنند؛ به صورت قانونی است و جواز حمل اسلحه دارند.

بر اساس اظهارات فرهاد، افراد مسلح با لباس های شخصی بیشتر برای حفظ جان و امنیت اشخاص حقوقی و حقیقی این ولایت فعالیت دارند و مسلح می گردند.

اما سخنگوی والی هرات اظهار داشت که در ولسوالیها نیز تدابیر جدی برای گشت و گذار افراد مسلح غیرمسوول گرفته شده و اگر تحرک آنها دیده شود؛ برخورد قانونی همراهشان صورت می گیرد.

در عین حال، عبدالرووف احمدی، سخنگوی فرماندهی پولیس هرات به خاورمیانه گفت :«شهر هرات و ولسوالیهای آن تحت بازرسی نیروهای امنیتی قرار دارد و در شهر افراد مسلح غیرمسوول وجود ندارد و گشت و گذار نیز نمی کند.»

وی اما حضور و گشت و گذار افراد مسلح غیرمسوول در ولسوالیهای شیندند، گلران و فارسی را تائید کرده و اظهار داشت که بعضی تحرکات افراد مسلح غیرمسوول در این ولسوالی ها دیده شده که بیشتر در قالب مخالفین مسلح دولت هستند.

احمدی تاکید کرد که عملیات تصفیه سازی افراد مسلح غیرمسوول در سه ولسوالی یاد شده نیز آغاز شده که یا تسلیم نیروهای امنیتی می شوند و یا هم در عملیات کشته خواهند شد.

هرات از جمله ولایت هایی است که با توجه به امنیت نسبی آن هنوز هم شهروندان به ویژه تاجران در امنیت کامل زنده گی نمی کنند و هر لحظه اختطاف خودشان و فرزندانشان را تهدید میکند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *