افزایش قیمت مواد خوراکه در شهر کابل

با فرا رسیدن ایام ماه مبارک رمضان قیمت مواد خوراکه در  شهر کابل افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزرای خاور میانه، شماری از شهروندان کابل با انتقاد از مسئولین بخش اقتصادی حکومت می گویند که افزایش قیمت مواد خوراکه در بازار های این شهر، به دلیل بی توجهی مسئولین حکومت است.

به گفته آنان از مدتی است که نرخ مواد خوراکه در بازار شهر کابل افزایش یافته اما با رسیدن ماه مبارک رمضان نرخ ها در حال افزایش بیشتر است.

 قیمت آرد، روغن، برنج، لوبیا و دیگر مواد اولیه خوراکی در این روز ها رو به افزایش بوده و بیشتر از مردم که عاید کمتر دارند با مشکلات جدی روبرو هستند و توان خرید مواد خوراکی را ندارند.

این افراد می گویند که افزایش قیمت مواد خوارکه و از سوی دیگر بی کاری زندگی آنان را با مشکلات  زیاد مواجه ساخته است.

مغازه داران در شهر کابل با تائید بلند رفتن قیمت مواد خوراکه می گویند یگانه دلیل افزایش قیمت مواد خوراکه بلند رفتن نرخ دالر در مقابل پول افغانی است و سویی هم محصول گمرکی و بلند رفتن کرایه ترانسپورت از دیگر موارد می باشد.

به باور آنان بازار آزاد از دیگر مشکلات جامعه کنونی ماست چرا که هر تجار به خواست خودش روی مواد خوارکه و دیگر اجناس قیمت تعیین می کند و حکومت در آن نقش ندارد و این خود باعث برهم زدن بازار می شود.

به گفته آنان در شرایط کنونی کشور، بازار رقابت میان تاحران مثبت نیست بلکه ضربه های منفی آن نسبت به مثبت بیشتر می باشد و در این باره دولت بکلی بیخیال بوده و هیچ نقش سازنده ای را ایفا نمی کند.

یک بخش اعظم از مواد خوراکه مورد  نیاز  در کابل و سایر ولایات کشور، از کشور های همسایه به خصوص پاکستان وارد می شود.

برخی از تجاران وارد کننده مواد خوراکه می گویند که افزایش محصولات گمرکی در کشور های همسایه هم یکی از دلایل افزایش قیمت مواد خوارکه در کشور می باشد.

در این حال برخی از کارشناسان از حکومت انتقاد می کنند که طی بیش از ده سال گذشته برای افزایش تولیدات داخلی در کشور توجه نکرده است.

آنان می گویند که در حال حاضر افغانستان وابستگی اقتصادی با کشور های همسایه دارد و هر زمانی که آنان بخواهند قیمت مواد خوراکه را بالای افغانستان افزایش می دهند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *