افزایش قتل های ناموسی و خودکشی دختران در جوزجان

مسوولان ریاست امور زنان و حقوق بشر در ولایت جوزجان می گویند که نا امنی، حضور مخالفین مسلح، نا آگاهی خانواده ها از حقوق زنان و به کیفر نرسیدن مجرمین باعث شده است که نسبت به سال گذشته آمار قتل، خودکشی و خشونت علیه زنان در این ولایت افزایش یابد.

نجیبه قریشی رئیس امور زنان ولایت جوزجان در گفتگوی ویژه با خبرگزاری خاورمیانه گفت که از شروع سال ۱۳۹۵ تاکنون، ۹۶ قضیه خشونت علیه زنان در این اداره به ثبت رسیده که از جمله ۱۰ قضیه آن قتل و ۶ قضیه آن خودکشی زنان و دختران می باشد.

به گفته وی، برعلاوه این موارد، ۲۶ قضیه تحقیر، ۲ قضیه فرار از منزل، ۱۰ قضیه ممانعت از ازدواج، ۱۳ قضیه لت و کوب، ۱۳ قضیه ازدواج اجباری، ۱ قضیه منع تصرف از اموال شخصی، ۱ قضیه انزوای اجباری، ۱۰ قضیه خشونت و ۱ قضیه ازدواج زیر سن در این اداره به ثبت رسیده است.

15174446_1032445993532534_160158668_n

رئیس امور زنان جوزجان عوامل اصلی افزایش این خودکشی و قتل ها را، نا امنی، حضور مخالفین مسلح دولت، عدم آگاهی خانواده از حقوق زنان، پابرجا بودن رسم و عنعنات ناپسند در جامعه و شریک نساختن دختران و پسران در تصمیم گیری های خانواده گی بویژه ازدواج ها می خواند.

با آنکه بانو قریشی ولایت جوزجان را نمونه ای از مشارکت زنان در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی در حوزه شمال کشور می خواند؛ اما از ادامه دادگاه های خانواده گی که منجر به قتل زنان و دختران می شود؛ ابراز نگرانی می کند.

در عین حال؛ مغفرت صمیمی رئیس شبکه نهادهای جامعه مدنی و رئیس سازمان حقوق بشر ولایت جوزجان در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه ضمن نگرانی از افزایش قتل های ناموسی و خشونت علیه زنان در این ولایت، خواستار بازداشت و به کیفر رسانیدن عاملان این رویدادها شد.

بانو صمیمی، با توجه به آمار ارائه شده از سوی ریاست امور زنان و موارد ثبت شده نزد این اداره، وضعیت زنان را در این ولایت تکان دهنده می خواند.

به گفته وی، قضایای رخداده در این ولایت، بیشتر از آمار ارائه شده است که بنابر نا امن بودن بعضی ساحات و حضور مخالفین مسلح دولت؛ متضررین نمیتوانند غرض پیگیری این قضایا به حکومت و یا نهادهای مدافع حقوق زنان مراجعه کنند.

تلاش شد تا دیدگاه پولیس ولایت جوزجان در زمینه اینکه چه تعداد افراد در پیوند به قتل و خشونت علیه زنان از سوی پولیس بازداشت شده است، گرفته شود؛ اما با تماس های مکرر موفق به این کار نشدیم.

این در حالیست که هفته پیش در ولسوالی فیض آباد ولایت جوزجان، یک مرد؛ دختر و برادرزاده جوانش را به جرم ملاقات با همدیگر ذریعه تیشه به قتل رسانده بود.

محراب الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *