افزایش فعالیت های طالبان، داعش و القاعده در مناطق نا امن بدخشان

SAگرچند طالبان مسلح حضور و فعالیت های داعش در بدخشان را رد کرده اند؛ اما رییس شورای ولایتی و مسوولان حکومتی در این ولایت می گویند که افراد وابسته به این گروه، جنگ در بدخشان را رهبری می کنند.

به گزارش خبر گزاری خاورمیانه احمد صمیم رییس شورای ولایتی بدخشان می گوید که افراد داعش در جنگ های بدخشان سهم می گیرند و طالبان را در این ولایت حمایت می کنند.

به گفته صمیم تا به حال گروه داعش به گونه مستقیم وارد عمل نشده است، ولی با گروه طالبان هماهنگ عمل می کنند.

صمیم می گوید: “ویدیو های که چندی پیش در صفحات اجتماعی درز کرده وبد بیرق های سیاه که در دره خستک بود نشان بیرق داعش بود، بلاخره این همه می رساند که خارجی ها در اکثری ولسوالی های نا امن بدخشان حضور دارند و در اکثری جنگ ها سهم می گیرند و عملا جبهه طالبان را تقویت می کنند.”

ریس شورای ولایتی بدخشان گفت که تحرکات اخیر خارجی ها نشان میدهد که داعش در  تلاش آغاز فعالیت خود در بدخشان است و خارجی ها در طول دوره حضور شان در کنار افراد وابسته به گروه طالبان، دیدگاه افراد این گروه را تغیر داده اند.

وی می گوید که داعش در تلاش پخش اهداف و برنامه های خود در میان جوانان بدخشان اند.

در همین والی بدخشان می گوید  که دهشت افگنان خارجی از اثر تفاهم با گروه القاعده و طالبان در بدخشان مستقر شده اند.

احمد فیصل بیک زاد می گوید داعش در بدخشان حضور بالقوه دارد و از ترس مردم تاهنوز فعالیت خود را شروع نه کرده اند.

بیک زاد می گوید: ” شما بهتر می فهمید که در حدودی ۲۵۰ تا ۳۰۰ ترویست خارجی در بدخشان حضور دارند و آن ها تمایل دارند که فعالیت های خود را از طریق تنظیم داعش انجام دهند اما این فرصت تا هنوز برای شان میسر نشده است.”

اما طالبان مسلح حضور شهروندان خارجی را در بدخشان رد کرده اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان گفته است که  تنها در بدخشان نیروهای محلی علیه دولت می جنگند و حتی از دیگر ولایت ها نیرو به بدخشان فرستاده نشده است.

اما چندی پیش نیروهای امنیت ملی شماری از خارجی ها را همراه با خانوده های شان از جرم بدخشان باز داشت کرده بودند.

این گفته ها در حالی مطرح می شود که در حال حاضر به شمول دو ولسوالی بدخشان در کنترول طالبان است و به گفته باشنده های محل، این گروه در بیش از ۴۰ درصد مناطق این ولایت حضور دارند.

 

Author

About Author