افزایش فعالیت های داعش در شرق افغانستان

درگیری میان اعضای گروه تروریستی داعش و طالبان مسلح در این اواخر در ولایت های شرقی کشور به ویژه ننگرهار و کنر افزایش یافته و باشنده گان این ولایت ها نسبت به نفوذ دوباره داعش در مناطق شان نگران هستند.

این درگیری ها باعث شده تا تعداد زیادی از خانواده ها بیجا شده و به مناطق دیگر پناه برده اند.

باشنده گان ننگرهار و کنر می گویند که اگر دولت به اقدامات داعش توجه نکند، این گروه یک بار دیگر در این ولایت ها، مراکز فعالیت و آموزش ایجاد می کنند.

هرچند که این باشنده گان می گویند که درگیری بین دو گروه باعث از بین رفتن آنها می شود؛ اما دولت هم باید اقدامات جدی تر و مناسب تر روی دست گیرد تا غیرنظامیان آسیب نبینند.

سید معروف سادات، آگاه امور سیاسی و خبرنگار در زون شرق کشور در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت: «فعلا کشورهای خارجی از افغانستان میدان جنگ ساخته و کشورهای منطقه هدفهای خود را دارد.»

وی به اشاره به کشورهای همسایه از جمله پاکستان و روسیه؛ تاکید کرد که برخی از کشورهای منطقه از طالبان مسلح حمایت میکنند و از سوی دیگر امریکا هم به صورت پنهانی از داعش حمایت میکند.

سادات می افزاید که گروه داعش در تلاش است تا در مناطق مختلف کشور نفوذ کرده و مراکز تعلیمی داشته باشد.

این آگاه امور سیاسی از نیروهای امنیتی تقاضا دارد تا به خاطر از بین بردن گروهای داعش و طالبان مسلح عملیات گسترده راه اندازی کند تا این گروها یک بار دیگر در زون شرق موفق به ایجاد مراکز نشوند.

از سویی هم، صفی الله نورانی که به دلیل جنگ داعش و طالبان از منطقه «دره دیوه گل» ولسوالی څوکی ولایت کنر به مناطق امن بیجا شده به خاورمیانه گفت: «داعش برای ما گفت همرای ما یکجا شوید، زمینهای تان را برای ما بدهید، ما قبول نکردیم، در مقابله اش ایستاد شدیم؛ ولی حکومت با ما همکاری نکرد و مجبور به ترک زمین هایمان شدیم».

وی میگوید که از ۱۸ ماه بدین سو از خانه های شان بیجا شده اند و از حکومت میخواهند که در برابر گروه داعش اقدام جدی انجام بدهد تا آنها دوباره بتوانند به خانه هایشان بازگردند.

با این حال، نیروهای امنیتی می گویند که بخاطر از بین بردن مخالفان به ویژه داعش از آماده گی لازم در زون شرق برخوردارند.

فرید خان مسول مطبوعاتی پولیس ننگرهار در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت: «حضور داعش در ننگرهار به مثل سابق نیست، تعداد زیادی از آنها نابود شدند و فعلا در ولسوالی حصارک و شیرزاد استند که به خاطر از بین بردن شان نیروهای امنیتی عملیاتهای زمینی و هوایی بر مواضع آنها انجام می دهند.»

به گفته وی، در ولسوالی چپرهار نیز عملیات تصفیوی جریان دارد که بخش های زیادی از وجود داعش پاکسازی شده است.

فرید خان افزود: «ما پلان داریم تا در ولسوالیهای حصارک، شیرزاد و سایر ولسوالیهای ننگرهار به خاطر سرکوب کردن گروه داعش عملیات راه اندازی کنیم».

وی به درگیری داعش و طالبان نیز اشاره کرده و اظهار داشت که در ولسوالی شیرزاد در نتیجه درگیری داعش و طالب یک تعداد از اعضای هر دو گروه کشته شدند؛ اما یک تعداد خانواده ها به همین دلیل بیجا شدند.

از سویی هم، عبدالغنی مصمم، سخنگوی والی کنر به خبرگزاری خاورمیانه گفت : «در ساحات دوردست گروه داعش وجود دارد که به تاریخ ۲ حمل سال جاری در ولسوالی «چپه دره» ۴۰ عضو داعش و طالبان در درگیری کشته و زخمی شدند.»

به گفته وی، در نتیجه این درگیری، ۳ هزار خانواده بیجا شد.

مصمم تاکید کرد که گروه داعش در نقاط مختلف این ولایت مورد حمله و عملیات نیروهای امنیتی قرار دارد.

اما وی به نکته دیگری نیز اشاره کرده که شماری از طالبان مسلح بعد از درگیری با داعش به این گروه پیوسته اند.

بر اساس معلومات مقام های محلی کنر، گروه تروریستی داعش در ولسوالی های چپه دره، نورگل و څوکی این ولایت فعالیت دارد.

در حالی از افزایش فعالیت داعش در شرق کشور خبر داده می شود که ابوبکر البغدادی، رهبر این گروه بعد از پنج سال در یک پیام ویدیویی گفت که انتقام شکست در سوریه و عراق را خواهد گرفت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *