افزایش تولید زعفران در برابر کاهش قیمت جهانی آن

وزارت زراعت کشور در حالی از افزایش میزان تولید زعفران خبر می دهد که قیمت جهانی این محصول به صورت چشمگیری کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت در نشست خبری امروز (۲۰قوس) اظهار داشت که میزان تولید زعفران در سال جاری نسبت به سال های گذشته ۲۲ درصد افزایش را نشان می دهد.

به گفته وی، میزان تولید زعفران در سال جاری به ۱۲۹۵۵ کیلوگرام رسیده که ۲۲ درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد و ولایت های هرات، فاریاب، قندهار، بلخ، سرپل و فراه بیشترین میزان تولید را داشتند.

رستمی افزود که در سال جاری ۳۱ هزار و ۲۲۰ جریب زمین برای کاشت زعفران اختصاص داده شد که ۲۱درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

از سوی هم رستمی افزود که کاشت آزمایشی زعفران به شکل گل خانه ای به همکاری کشور چین در ولایت های بامیان، دایکندی و کابل نتیجه مثبت داشته است.

سخنگوی وزارت زراعت همچنان اعلام کرد که بیش از ۶۶۰۰ زعفران کار در زمینه تولید، پروسس و بسته‌ بندی آموزش دیده و ۲۵ مرکز آموزشی برای دهقانان ۳۳ ولایت در این زمینه ایجاد شده است.

رستمی تصریح کرد که تاکنون بیش از ۹۰ درصد تولیدات زعفران به ۱۷ کشور شامل کشورهای اروپایی، آسیایی، عربی و ایالات متحده امریکا صادر شده است.

وزارت زراعت در حالی از افزایش ۲۲ درصدی میزان تولید زعفران خبر می دهد که گفته می شود قمیت جهانی این گیاه با ارزش، به دلیل قاچاق بی رویه آن در سال جاری میلادی از ۸۰ هزار به ۵۰ هزار افغانی کاهش یافته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *