افزایش تلفات غیرنظامیان طی سال ۲۰۱۵ در افغانستان

hism

سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود در سال ۲۰۱۵ از افزایش تلفات افراد غیرنظامیان در افغانستان نسبت به سال گذشته خبر داد و اعلام کرد که در این سال، بیش از ۱۱ هزار تن کشته و زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نیکولاس هیسم نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت: این گزارش، نشان می دهد که تلفات غیرنظامیان افغان ۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وى افزود: ما از افرادی که این درد را به مردم افغانستان تحمیل می‌کنند، می‌خواهیم که برای محافظت از افراد غیرنظامی اقدامات واقعی انجام دهند و از کشتن و زخمی کردن افراد غیرنظامی در سال ۲۰۱۶ اجتناب ورزند.

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۵ یوناما، ۳۵۴۵ تن کشته و ۷۴۵۷ تن زخمی ثبت شده، که این رقم ۴ درصد افزایش در میزان تلفات غیرنظامیان نسبت به سال ۲۰۱۴ را نشان می‌دهد.

در گزارش یوناما آمده است که درگیری‌های زمینی میان طرف‌های درگیر، مواد منفجره تعبیه شده، حملات انتحاری و حملات پیچیده؛ بزرگترین تلفات افراد غیرنظامی را در پی داشته است.

همچنین درگیری‌های زمینی، به دنبال قتل‌های هدفمند و عمدی، باعث بزرگترین مرگ و میر افراد غیرنظامی در افغانستان شده است.

همچنان در گزارش یوناما آمده است که یک سلسله درگیری‌ها میان طرف‌های درگیر در جنگ را که نمی‌توان به هیچ گروه خاصی نسبت داد، باعث ۱۷ درصد تلفات غیرنظامی شده است.

در بخشی دیگری از این گزارش آمده است که در سال ۲۰۱۵، یوناما ۳۷ درصد افزایش را در شمار تلفات زنان و ۱۴ درصد افزایش در شمار تلفات کودکان را نیز به ثبت رسانده است.

Author

About Author