افزایش تلفات غیرنظامیان در حمله های هوایی

گزارش تازه یوناما در افغانستان از کاهش تلفات غیرنظامیان در جنگ خبر داده و گفته است که میزان تلفات در حمله های هوایی افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، گزارش تازه دفتر معاونت سیاسی سازمان ملل متحد (یوناما) در شش ماه نخست سال میلادی امروز (۸ اسد) نشر شد.

بر این اساس، بیش از ۱۳۰۰ غیرنظامی در جنگ افغانستان کشته شده‌ و بیش از ۲۴۰۰ تن دیگر، زخم برداشته‎ اند.

در گزارش یوناما از کاهش ۲۷ درصدی تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان نسبت به شش ماه نخست سال ۲۰۱۸ خبر داده شده و مورد استقبال قرار گرفته است؛ ، اما میزان تلفات در جنگ همچنان بلند و نگران کننده‌ عنوان شده است.

یوناما ۵۲ درصد از تلفات غیرنظامیان را به عناصر ضد دولت افغانستان نسبت داده که از این میان مسؤولیت ۳۸ درصد به طالبان، ۱۱ درصد به گروه داعش و سه درصد به عناصر ناشناخته شده ضد دولت، نسبت داده شده‌ است.

هرچند در این گزارش از کاهش ۴۳ درصدی تلفات در حملات عناصر ضد دولت یاد شده‌ است؛ اما از افزایش ۳۱ درصدی تلفات در حمله و عملیات نیروهای طرفدار دولت، یاد شده‌ است.

یوناما مسؤول ۱۴۰۴ تن تلفات به شمول ۷۱۷ کشته و ۶۸۷ زخمی را نیروهای طرفدار دولت گفته که افزایش ۳۱ درصدی را نشان می‌ دهد.

از سوئی هم در این گزارش به افزایش ۳۹درصدی تلفات غیرنظامیان در حمله های هوایی اشاره شده و آمده است که در جریان حملات هوایی در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹،  ۵۱۹ تن کشته و زخمی شده‌ که از این میان ۳۶۳ کشته و ۱۵۶ زخمی گزارش شده‌ است.

یوناما ۸۲ درصد از کل تلفات وابسته به نیروهای طرفدار دولت را برخاسته از عملیات‌ هوایی نیروهای بین‌ المللی می‌ داند و نیز ۱۳ درصد دیگر را به عملیات هوایی نیروهای افغان و پنج درصد را نیز به عناصر نا مشخص طرفدار دولت نسبت داده است.

بر اساس گزارش یوناما، در نیمه ابتدایی سال روان، ۱۴۰ زن نیز کشته شده‌  و  ۲۰۹ زن دیگر زخم برداشته‌ اند که یک کاهش ۲۴ درصدی را در مقایسه به زمان مشابه سال ۲۰۱۸ نشان می دهد.

همچنین ور این گزارش به جان باختن ۳۳۷ کودک تاکید شده و آمده است که در شش ماه نخست، ۸۸۰ کودک دیگر زخم برداشته‌ اند.

در عین حال، مأموریت پشتیبانی قاطع ناتو در افغانستان در یک خبرنامه گزارش تازۀ یوناما دربارۀ تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی نیروهای خارجی را رد کرده و می افزاید که آنان از بالاترین معیارهای دقت و پاسخگویی کار می گیرند و نیز همواره برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، تلاش می کنند.

این گزارش در حالی نشر می شود که سه روز از آغاز مبارزات انتخابات ریاست جمهوری می گذرد و تا حال دولت افغانستان که فرد اول آن هم در مبارزات مصروف است، در رابطه به آن واکنش نشان نداده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *