افزایش اختلافات راهبردی بین مصر و عربستان

11938082_493117157516133_73082741_nطبق گزارش تحلیلی فائزه قاراح (خبرنگار یورو نیوز در خاورمیانه) شکاف راهبردی بین مصر و عربستان ایجاد شده و این فاصله به سرعت در حال افزایش است. وی در تحلیل خود عناوین برخی از اختلافات جاری بین دو کشور را ذکر کرده است:

“مخالفت مصر با حمله‌زمینی عربستان به یمن”،”اختلاف راهبردی مصر و عربستان در پرونده‌ی مصالحه با اخوان المسلمین” ملک سلمان و دولت فعلی سعودی در پی مصالحه با اخوان بوده و این گروه را خطری برای سعودی قلمداد نمی‌کنند در حالی که السیسی این گروهی را گروه تروریستی و عامل بحران و درگیری داخلی در مصر می‌شناسد.

اختلاف سوم بین مصر و عربستان “بحران سوریه” است. مصر مدعی است بشار اسد جزئی از یک کل است، در حالی که سعودی پایان حکومت اسد را ضروری می‌داند. هم­چنین سعودی مخالف میزبانی و گفتگوی معارضه سوریه در مصر است.

اختلاف چهارم ” بحران داخلی لیبی” است سعودی نسبت به سیاست مصر در لیبی نگاه خوشبینانه‌ای ندارد. همچنین سعودی به روابط مصر با روسیه بد بین است و اعتراض عربستان در جریان برگزاری کنفرانس سران عرب در شرم الشیخ در زمان خواندن پیام پوتین به همین دلیل است.

طبق تحلیل خبرنگار یورو نیوز مقامات سعودی عقیده دارند در صورت حمایت مالی و با افزایش گرایشات افراطی و تکفیری در گروه اخوان المسلمین این گروه بهترین ابزار علیه انصارالله و شیعیان در یمن و منطقه هستند.

Author

About Author