افزایس ۶۰ درصدی صادرات میوه تازه در کشور

وزارت تجارت وصنایع و اداره انکشاف صادرات کشور میگویند که ارقام جمع آروی شده از اداره های مختلف نشان میدهند که میزان صادرات میوه تازه امسال در کشور نسبت به سال قبل در ربع اول سال ۶۰ درصد فزایش را نشان میدهد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، پیش از این اتاق های تجارت و اداره انکشاف صادرات افغانستان رقم افزایش صادرات میوه تازه را در ربع اول سال جاری نظر به ربع اول سال گذشته  ۴۰ درصد اعلام کرده بودند.

بااین حال انورالحق احدی وزیرتجارت میگوید که بررسی های اخیر این وزارت نشان می دهد صادرات ۴۰ درصد نه بلکه ۶۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است.

احدی میگوید :« به عنوان مثال در ارقام جمع آوری شده نهاد های مختلف قیمت یک کیلو گیلاس صادرشده افغانستان ۲۲ افغانی یاد داشت شده است در حالیکه قیمت کیلو گیلاس در بازارهای شهرکابل ۱۵۰ افغانی فروخته میشود».

آقای احدی در نشست مشترک خبری با اداره انکشاف صادرات افغانستان در کابل گفت: امسال صادرات میوه تازه افغانستان علاوه بر مارکیت دهلی بر مارکیت های ممبی وحیدر آباد هند نیز رسیده اند.

همچنین وزیرتجارت ازبرگزاری یک نمایشگاه شش ماهه در سال ۲۰۱۵ در شهر میلان کشور ایتالیا  خبرداده گفت که حکومت ایتالیا یک میلیون دالر به افغانستان کمک کرده است که در این نمایشگاه اشتراک نماید.

وی اشتراک تاجران افغان در نمایشگاه میلان را یک فرصت برای عقد قرار دادها با جوانب تجارتی اروپا و آشنایی تاجران افغان با معیار های اروپایی توصیف کرد و گفت که در کنار آن، نمایشگاه صنایع دستی که درپاریس برگزار میشود نیز تاجران افغان فرصتی خوبی برای اشتراک دارند.

احدی می افزاید که حکومت ونهاد های مسول تلاش دارند که کالای افغانستان را به مارکیت های جدید اروپا معرفی نمایند و به عقیده احدی قیمت کالای افغانی در بازاری های منطقه ای به مراتب ارزانتر از مارکیت های اروپایی وامریکایی به فروش میرسند.

حاج حسن نماینده اتحادیه صادرکنندگان افغانستان از تلاش های وزارت زراعت ومالداری در بهبود حاصیلات یاد کرده از وزارت تجارت خواست که برای تسهیل ترانزیتی تلاش نماید.

به گفته وی، مشکل فرا روی تاجران صادر کننده در بندر کراچی چابهار وجود ما توقع داریم که وزارت تجارت روی ترانزیت هوایی وکارگوی هوایی فکر کند».

این درحالیست که یکی دیگر از صادر کنندگان میوه تازه در شمال کشور از مسدود شدن تونل سالنگ شکایت کرده میگوید که دراین فصل مهم سال این روند برای صادرات میوه تازه از شمال کشور مشکلات زیادی را خلق کرده است.

بربنیاد آمارهای بانک جهانی، افغانستان نزدیک به ۳.۵ میلیارد دالرسالانه صادرات دارد درحالیکه ۸ تا ۹  میلیارد دالر سالانه واردات این کشور می شود.

درعین زمان آمار های اتاق های تجارت و نهاد های دولتی افغانستان نشان میدهند که در سال گذشته افغانستان فقط ۴۰۰ میلیون دالر صادرات داشته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *