افتخاری برای دختران هزاره افغانستان؛ دستگاه درمان سرطان وارد بازار انگلستان شد

یک دختر از ولایت دایکندی، دستگاه ثبت تشعشعات پرتودرمانی سرطان را در انگلستان ثبت کرده و وارد بازار ساخت.

به گزارش بخش علمی خبرگزاری خاورمیانه، «شکردخت جعفری» که در ولایت دایکندی در مرکز کشور متولد شده است، فعلا در انگلستان زندگی می کند.

وی با نشر عکسهایی از اختراع جدیدش در صفحه فیس بوک خود نگاشته است که این دستگاه «دوزسنج» با استفاده از مهره ‌های ساده شیشه‌ ی ساخته شده و توانایی اندازه گیری میزان اشعه ‌ای که بیماران سرطانی در زمان رادیوتراپی دریافت می‌کنند را داراست.

بانو جعفری می گوید که این دستگاه با دقت بسیار بالا و در بازه زمانی «mandegar» مناسب؛ اشعه دریافتی را اندازه‌ گیری می کند.

این دختر هزاره، خودش سرطان دارد و پدرش در اثر این بیماری جان داده است و حالا امیدوار است که اختراعش بتواند کمکی به بیماران سرطانی کند.

بر اساس معلومات بانو جعفری، در ماه جنوری الی جون سال روان که تحت درمان بوده؛ این ماشین تائید کمیته اخلاق پزشکی انگلستان را نگرفته بود و تیم داکتری نیز اجازه نیافت تا از این فناوری برای درمان خودش استفاده شود.

او در عین حال در گفتگو با برخی رسانه ها گفته است «در تحقیقات دوره دکترا در سال ۲۰۱۲ توانستم سیستم بسیار ساده و قابل دسترس «دوزسنج» را معرفی کنم که مشکلات فنی سایر دستگاه ‌های مشابه موجود در بازار را نداشت».

بانو جعفری از ساخت دستگاهی با استفاده از مهره ‌های شیشه ‌ای بسیار ارزان به عنوان دوزسنج خوشحال است و به گفته خودش توانسته به نتایجی دست یابد که با گرانترین سیستم ‌های دوزسنج که صدها هزار دالر قیمت دارند، امکان ‌پذیر نیست.

بر اساس اظهارات منبع، با استفاده از ۵۰ هزار پوندی که در سال ۲۰۱۶ از جایزه «زنان در نوآوری در بریتانیا» بدست آورده بود. یک انجنیر استخدام کرده و یک سال طول کشید تا نمونه اولیه اختراعش ساخته شد.

وی می گوید که بعد از آن سرمایه ‌گذار پیدا کرد و نمونه اولیه را به شرکت نوآوری و فناوری مورگان داد تا دستگاه را به شکل صنعتی تولید و روانه بازار کند.

شکردخت جعفری در سال ۱۳۹۲ و زمانی که وزارت تحصیلات عالی کشور و دانشگاه ساری بریتانیا اعلام کردند که این دانشجوی دوره دکترا توانسته وسیله جدیدی را برای موثرتر ساختن پرتودرمانی برای کمک به درمان بیماران سرطان ابداع کند، برای نخستین بار خبرساز شد.

تحقیقات این دختر هزاره از مناطق مرکزی افغانستان بعد از شش سال نتیجه داد و امیدوار است که با توجه به هزینه کم این دستگاه، کشورهای فقیر و در حال توسعه و سازمان‌ های بین المللی مانند سازمان بین المللی انرژی اتومی بتواند از این روش ارزان و موثر جهت کنترول کیفیت پرتودرمانی استفاده کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *