افتتاح چهارمین سال کاری پارلمان توسط رئیس جمهور

اعضای پارلمان افغانستان امروز (۲۴ حوت) چهارمین سال کاری و شانزدهمین دوره تقنینی خویش را با سخنرانی حامدکرزی رئیس جمهور کشور رسما آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اعضای پارلمان افغانستان بعد از رخصتى زمستانى یک و نیم ماهه وارد چهارمین سال کاری خویش شدند.

قرار بود این جلسه به تاریخ ١۵حوت آغاشود اما به دلیل وفات مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول رییس جمهور به تعویق افتاده بود.

 بر اساس ماده ۶۴ قانون اساسى؛ افتتاح کار اعضای پارلمان و لویه جرگه از صلاحیت هاى رئیس جمهور مى باشد که در هرسال آغاز کاری توسط رئیس جمهور افتتاح می شود.

رئیس جمهورکرزی در مراسم افتتاح امروز خود ضمن صحبت و یاد آوری از دستآورد های ۱۲ سال حکومت اش یک بار دیگر تاکید کرد که افغانستان بزودی به صلح و یک ثبات سیاسی دایمی دست خواهد یافت.

کرزی گفت: نقش امریکا و پاکستان در پروسه صلح افغانستان بسیار مهم و ارزنده است در صورت که این دو کشور خواسته باشند صلح دایمی و ثبات سیاسی در افغانستان حکمفرما می شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کردند که مردم افغانستان از ۳۵ سال به این طرف قربانی می دهند و هر روز این قربانی ها بیشتر شده و من برای اینکه افغانستان دیگر قربانی ندهد و به یک صلح و ثبات برسد همواره طالبان افغانستان را برادر خطاب کردم و این امر باعث برخورد های مختلف در افغانستان شده در حالیکه هدف از برادرخواندن ایجاد صلح در این کشوربوده است.

وی افزود، امریکا و پاکستان می توانند به آوردن صلح در افغانستان کمک کنند اما متاسفانه کسانی که حاضر به مذاکره می شوند آنها در خاک پاکستان کشته می شوند.

حامدکرزی گفت، افغانستان طرفدار امضای پیمان امنیتی و دفاعی با ایالات متحده است اما به شرط آنکه این پیمان باعث ایجاد صلح و ثبات در افغانستان شود و یگانه پیش شرط دولت و ملت افغانستان در قبال امضای پیمان با امریکا آغاز عملی پروسه صلح و تامین امنیت توسط امریکا در افغانستان است که همیشه از آن نام برده شده است.

وی تاکید کرد که آغاز پروسه صلح از خواست اساسی افغانستان بوده است بنابراین باید امریکا در افغانستان صلح بیاورد و مردم این کشور به صلح دایمی دست یابد و از سوی هم امریکا به منافع خود در افغانستان برسد.

او گفت: افغانستان و پاکستان از تروریزم و افراط گرایی رنج می برند و هر روز تروریست ها از ملت دو کشور قربانی می گیرد و ما از امریکا خواسته ایم که لانه های تروریزم را در خاک و مرزهای پاکستان هدف قرار دهد؛ جای که همواره تروریستان تربیه و از همانجا به تحرکات خود ادامه داده است.

رئیس جمهور کرزی هشدار داد که ملت افغانستان همانگونه که تسلیم زور و جنگ های قبل با انگلیس و شوروی نشده اند واز خاک خود دفاع کرده تسلیم هیچ کشور دیگر نه پاکستان و نه امریکا خواهند شد و افراط گرایی و تروریزم افغانستان را به سوی تابعیت از هیچ کشوری نخواهد برد و نباید در این راستا تلاش صورت گیرد.

کرزی می گوید افغانستان همواره پاکستان را دوست و برادر خطاب کرده و از سوی هم افغانستان هم اکنون روابط نیک و خوبی با کشور های چین، روسیه و هند برقرار کرده و از طرف دیگر روابط افغانستان با عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز دوستانه است.

حامدکرزی به ادامه صحبت های اش تاکید کرد که اطمینان کامل دارم که افغانستان به زودی به صلح دایمی می رسد و برای رئیس جمهور آینده کشور آرزوی صداقت، کامیابی و سرفرازی می کنم و خودم به عنوان شهروند این کشور در کنار مردم خود هستم و خدمت می کنم.

رئیس جمهور در ادامه صحبت های اش در مقر پارلمان کشور گفت: نباید در روند انتخابات ریاست جمهوری از سوی خارجی ها مداخله صورت گیرد و باید این انتخابات شفاف، عادلانه و بی طرف باشد و مردم افغانستان خود رئیس خود را براساس آرای شان انتخاب کنند.

همچنین کرزی یک بار دیگر به مقامات دولتی افغانستان هشدار داد که هیچ وجهی به روند انتخابات مداخله نکنند و کمیسیون مستقل انتخابات مشروعیت و استقلالیت خود را حفظ نماید ورسانه ها بی طرفانه عمل کند.

گفتنی است که در مراسم افتتاح سال چهارم دوره کاری پارلمان کشورشماری از اعضای کابینه، معاون دوم ریاست جمهوری، رئیس اداره امور، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و اعضای دو مجلس حضور داشتند.

در ختم جلسه عبدالروف ابراهیمی رئیس مجلس و آقای مسلمیار رئیس مجلس سنا با اهدای لوح تقدیر از کارکرد های رئیس جمهورکرزی ستایش کردند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *