اعلام حمایت رهبرجماعت علمای پاکستان از پروسه صلح افغانستان

مولانا سمیع الحق رهبرجماعت علمای پاکستان که به نام پدر معنوی طالبان یاد می شود از پروسه صلح افغانستان اعلام حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مقامات افغان گفته اند که مولانا سمیع الحق رهبر جماعت علمای اسلام مشهور به پدر معنوی طالبان حمایتش را از پروسه ی صلح افغانستان اعلام کرده است.

جانان موسی زی سفیر افغانستان در اسلام آباد در صفحه ی تویتر خود نوشته است که وی پیرامون پروسه صلح افغانستان با مولانا سمیع الحق دیدار نموده و در این باره پیام رییس جمهور افغانستان را به او رسانده است.

آقای موسی زی نوشته است، وی به سمیع الحق گفته است که پیشرفت های اخیر در روند آشتی یک فرصت خوب را میسر ساخته است و زمان آن رسیده که خود سمیع الحق و چهره های دیگر مهم مذهبی و سیاسی به طرفداری صلح و وحدت صدای خود را بلند کنند.

موسی زی گفته است؛ سمیع الحق تعهد کرده است که از روند کنونی صلح افغانستان کاملاً حمایت می کند و این سخنان را به خبرنگاران هم تکرار کرده است.

در همین حال؛ یوسف شاه سخنگوی سمیع الحق به رسانه های محلی پاکستان گفته است که در این ملاقات مولانا از حکومت افغانستان خواسته که بعضی از شرایط طالبان که به گفته او مشروع می باشند، بپذیرد.

وی تصریح نموده است: ” مولانا گفت که ما در گذشته هم برای صلح افغانستان تلاش کردیم و حالا هم این کار را انجام می دهیم، ولی شما هم باید کاری کنید که بر شرایط جایز و مشروع طالبان غور کنید. اگر شما این خواسته های مشروع آنها را بپذیرد ما هم برای برگزاری مذاکرات دو طرف تلاش خواهیم کرد.”

این گفته های سخنگوی سمیع الحق در حالی مطرح می شود که گزارش هایی وجود دارد، تعدادی از رهبران طالبان افغان که در مورد تعیین رهبر جدید خود اختلاف نظر دارند با مولانا سمیع الحق دیدار کرده اند.

گفتنی است که دیدار سفیر افغانستان در پاکستان با سمیع الحق، اولین دیدار یک مقام افغان با پدر معنوی طالبان پس از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی است.

Author

About Author